Езотерично лечение – том 1
От Тибетеца чрез Алис Бейли
УВОДНИ БЕЛЕЖКИ
Темата за лечителството е стара като вечността и винаги е била обект на изследвания и експерименти. Правилното използване на лечителските способности и сили обаче е знание, което сега прохожда. Едва в наши дни стана възможно да се огласят законите на магнетичното лечителство и да се посочат прлчините за онези заболявания, които се зараждат в трите вътрешни тела, постепенно разрушават човешката структура, предизвикват страдания и болки и изпращат индивида до вратата, водеща към света на безтелесното съществуване. Едва сега човекът достигна тази точка на еволюция на съзнанието, когато започва да осъзнава властта на субективните светове. Така една нова и обширна наука - психологията, се появи в отговор на растящия човешки интерес. Темата за регулирането, пречистването и изцелението занимава умовете на много мислещи хора, както и на онези, които страдат. Предстои ни дълъг съвместен път, затова ви моля да се запасите с търпение.
Когато навлизаш в областта на лечителството, влизаш в свят на огромно езотерично знание и на изобилие от изводи и формулировки, чрез който в продължение на векове много светли умове са се опитвали да помагат и лекуват. Въпросите „защо" и „от какво", отнасящи се до болестта, са били тема на безкрайни изследвания и размисли. Много ясни умозаключения са били направени по повод лечението на недъзите, разработвани са много методи, техники, формули, предписания, различни манипулации и теории.
Всички те служат за запълване на умовете с идеи - някои правилни, други не. Това много затруднява ученика при възприемането на новите идеи и усвояването на непознатото.
Кандидатите губят много, отказвайки да се разделят с онова, което е скъпо на нисшия ум. Когато достигнат нивото на отворения ум и станат готови за възприемането на новите теории и хипотези, те ще открият, че старата и така ценена от тях истина всъщност не е изгубена, а само поставена на полагащото й се място в една по-широка схема.
Посветените във Вечната Мъдрост са по необходимост и лечители, макар че не всички са в състояние да лекуват физическото тяло. Това е така, защото душите, който са достигнали до определена степен на истинско освобождение, стават проводници на духовната енергия. Това автоматично засяга един от аспектите на механизма, използван от душата, с която са в контакт. Казвайки „механизъм", имам предвид различните аспекти на онзи инструмент (тяло, или природна форма), чрез който душите търсят проявление. Става дума за следното:
1. Плътно физическо тяло, представено от всички съставящи го органи. Те имат различни функции, които позволяват на душата да се изрази във физическия (обективен) свят като част от един по-голям и сложен организъм. Физическото тяло е чувствителен апарат за проявление на духовната човешка единица, която чрез него влиза в контакт с апарата на планетарния Логос, т. е. на Живота, в които се движим и имаме битие.
2. Етерно тяло, което има едно основно предназначение -да оживотворява и насища с енергия физическия организъм и така да го интегрира в енергийното тяло на Земята и на слънчевата система. Като мрежа от енергийни потоци, силови линии и светлина, то е част от огромната енергийна структура, лежаща в основата на всички форми - малки и големи, микро- и макрокосмични. Силите на Космоса протичат по тези енергийни линии както кръвта тече в артериите и вените. Тази постоянна, индивидуална (човешка, пла-нетарна и слънчева) циркулация на жизнените сили чрез етерните тела на формите е основата на целия проявен живот и отразява същностната неделимост на Живота.
3. Астралното тяло (тялото на желанията), наричано понякога емоционално тяло. В него се проявяват емоциите под формата на болка или удоволствие (или на други двойки противоположности) като резултат от взаимодействието между желанията и централното „АЗ". В тези две тела - етерното и астралното, се коренят 90 % от всички физически проблеми.
4. Ментално тяло, или онова количество чита (умствен потенциал), което индивидуалната човешка единица може да използва и да изрази. То е четвъртият поред механизъм, който се намира в разположение на душата, без да се забравя, че всички изброени дотук тела се проявяват като единна система. Само 5 % от всички съвременни болести се коренят в това тяло, или в това състояние на съзнанието. Тук искам да опровергая твърденията на някои лечителски школи, че причината за всички заболявания се намира в ума. Това засега не отговаря на истината. След милиони години, когато фокусът на човешкото внимание се премести от емоционалната към мен-талната (мисловната) сфера и хората станат ментални по своята природа, както сега са емоционални по същността си, едва тогава причините за болестите ще трябва да се търсят в областта на ума. В наши дни обаче те следва да бъдат обяснени (с малки изключения) с липсата на жизнеспособност или обратното - с прекалената възбуда в областта на чувствата и желанията (потиснати или безконтролни), както и в настроенията, задръжките или изявите на дълбоко затаени копнежи, раздразнения, тайни наслаждсния и много неосъзнати импулси, идващи от чувствсно-смоционална сфера на индивида.
Тази силна воля да бъдеш с създала (и продължава да създава) външния физически апарат за реагиране; тя подтиква този механизъм, формиран главно за физически нужди, към усъвършенстване и служене и на други, по-субективни цели. Това предизвиква усложнения и едва когато човек осъзнае, че около физическото му тяло съществуват и други, по-фини обвивки, които служат за други, по-фини реакции, той ще стане свидетел на постепенното оздравяване на физическия си организъм. По-късно ще се занимаем точно с тези по-фини обвивки.
Логично е да запитате какъв ще е общият план, по който ще ви запознавам със законите на лечитслството; закони, с които се съобразяват посветените и които постепенно ще изместят физическите методи на лечение. Навярно ще попитате и за онази специална техника, която вие като лечители ще трябва да познавате и да прилагате както по отношение на себе си. така и спрямо пациентите. Накратко ще характеризирам учението, което ви давам, като ви покажа на какво да обърнете внимание, когато започнете да изучавате тази материя.
Първо, ще се постарая да изясня причините за болестите, защото който изучава окултизма е длъжен винаги да започва от света на причините, а не от света на следствията.
Второ, ще изложа седемте метода на лечителството, които обуславят „работата по възстановяването" (както е прието да се казва в окултната терминология), и ще ви обясня как те се практикуват от посветените. Тези методи определят техниките, които трябва да бъдат прилагани. Ще забележите, че въпросните методи и произтичащите от тях техники се обуславят от лъчите, които съм описал в „Трактат за седемте лъча" (том 1 и 2), поради което лечителят с длъжен да се съобразява не само със своя собствен лъч. но и с този на пациента. Това определя седемте лъчеви техники, които изискват специални разяснения преди да бъдат умело използвани. Трето, ще акцентирам върху психичното лечитслсгпво и върху необходимостта да се общува с пациента на нивото на неговия вътрешен свят. Основният закон, които определя цялото окултно лечение, може да се формулира така:
ЗАКОН № 1:
Всяка болест е резултат от потискане живота на душата и това е валидно за всички форми и царства. Изкуството на лечителя се състои в способността му да освободи душата, така че нейният живот лесно да протича през цялата съвкупност от органи, които образуват всяка отделна форма,
Опитите на учените да освободят енергията на атома са от почти същата природа, както и работата на езотериста, опитващ се да освободи енергията на душата. В това се състои истинското изкуство на лечителството. Тук е скрит дълбок окултен намек.
Четвърто, ще се заемем с физическото тяло, с неговите болести и немощ, но едва след като сме изучили онази част от човека, която обгръща плътното физическо тяло. Спазваме този ред, защото сме длъжни да се движим от сферата на вътрешните причини към света на външните проявления. Ще видим че всичко, което засяга здравето на човека, произтича от:
1. Съвкупността на силите, чувствата, желанията и случайните мисловни процеси, които характеризират трите по-фини тела и определят живота и опита на физическото тяло.
2. Влиянията, които човечеството като цяло оказва върху физическото тяло. Човешкото същество е съставна част от човечеството - организъм в по-голям организъм. Условията в наличното цяло намират отражение и в индивидуалната единица. Многото нещастия, от които страда съвременният човек, произтичат от условията, които съществуват в четвъртото природно царство като цяло. За тях човекът не е отговорен.
3. Влиянията върху физическото тяло от страна на планетарния живот, проявление на живота на планетарния Логос, който се изявява като еволюираща Същност. Тази тема е вън от нашата компетентност, но самите въздействия са очевидни.
Аз не съм заинтересован да обучавам отделни индивиди, за да ги направя изкусни лечители. Моята цел е груповото лечителство и именно тази работа ме интересува в момента. Никоя група от хора обаче не може да работи като едно цяло, ако не е сплотена от разбирателство, любов и желание за взаимно служене. Изцсляващата енергия на духовната Йерархия няма да протече през групата, ако в нея съществува дисхармония и критикарство. Следователно първата задача, която стои пред всяка група лечители, е да утвърдят помежду си атмосфера на любов и разбирателство и да работят за укрепване на груповото единство.
Необходима с голяма търпимост при формирането на лечителската група и смесването на индивидуалните аури. Хората се нуждаят от време, за да се научат да работят заедно в съвършено разбирателство и безличностност, като заедно с това достигнат еднопосочност, способна да създаде необходимия групов ритъм -толкова сплотен и интензивен, че да синхронизира работата отвътре. Кандидатите и учениците, които работят в тази посока, трябва да се научат да мислят групово и да отдават на групата (без да се скъпят и прикриват) най-доброто от себе си, включително и плодовете на своята медитация по тази тема.
Имайте предвид, че даваните от мен инструкции ще бъдат по възможност максимално кратки. Ще се постарая да вместя много истини в малък обем, така че всяко изречение да изразява ясна идея и вярно да осветява проблемите, стоящи пред лечителската група. Това, което ми предстои да ви съобщя, се подразделя на две части. Първо, ще се заемем с общата работа по обучението в езотерично лечитслство, като за целта ви запозная с неговите закони, техники и методи. Второ, ще разгледаме самия лечител и възможностите за неговото усъвършенстване при овладяване на лечителското изкуство. Нима не е вярно, че съчувствието към пациента и разбирането на неговите проблеми е от първа необходимост за лечителя, така че той да спечели доверието на болния.
Има две думи, съдържащи основните изисквания към всеки истински лечител - магнетизъм и излъчване. Трябва да работите в тази посока. Необходимо е лечителят преди всичко да придобие магнетичност и да привлича към себе си:
-
енергията на собствената си душа (това изисква достигане на равновесие чрез индивидуална медитация);
-
съдействието на тези, на които той иска да помогне (това предполага безкористно отношение);
-
енергиите, които стимулират пациента към желаната активност (това изисква окултни познания и тренирай ум).
Освен това, лечителят трябва да може да излъчва, защото излъчването на неговата душа стимулира активността на пациента и така задвижва процеса на изцеление. Излъчването от ума на лечителя озарява другия ум и поляризира волята на пациента, а излъчвансто от астралното тяло на лечителя (когато с контролирано и безкористно) придава правилен ритъм на астралното тяло на лекувания. Така лечителят подтиква пациента към правилни действия, като в същото време излъчването на виталното му тяло (чрез центъра на далака) подпомага формирането на силовото тяло на болния и с това улеснява оздравителния процес. Дълг на лечителя е да бъде ефективен, защото какъвто с той самият, такова ще с и неговото въздействие върху пациента. Ако цслитслят работи магнетично и излъчва към пациента силата на своята душа, самият пациент по-лесно ще достигне до желаната цел, която може да бъде или пълното оздравяване, или достигането на такова състояние на ума, при което човек може да живее спокойно със своя недъг, т. с. да надраснс кармичнитс ограничения на тялото. От друга страна, пациентът може да получи възможността за пълно освобождение от тялото като му се позволи леко и радостно да премине през вратата на смъртта и така да постигне истинското си спасение.
ПЪРВА ЧАСТ
ОСНОВНИ ПРИЧИНИ ЗА ЗАБОЛЯВАНИЯТА
Това е основният проблем, с който в продължение на векове се е сблъсквала цялата медицинска практика. В днешния механизиран век причините се търсят във външната страна на нещата, като е забравен частично верният възглед на ранните векове, че първопричината за болестите се крие в „лошото настроение", което се заражда и зрее във вътрешния, субективен живот на човека. Вследствие еволюцията на всестранните знания ние вече познаваме външната страна на нещата (забележете, че не употребявам думата „повърхностната") и идва часът, когато знанието може отново да навлезе в сферата на субективното и да се превърне в мъдрост. Днес най-добрите представители на медицината (и свързаните с нея професии) с готовност признават, че причините за повечето заболявания се коренят в скритите, субективни тенденции на ума и на емоционалната човешка природа, както и в потиснатия или невъздържан полов живот.
Основната причина за болестите (доколкото съм в състояние да я формулирам) вероятно ще остане неразбираема за вас; обяснението се крие в далечното минало на нашата планета и в развитието (от окултна гледна точка) на планстарния Живот. Проблемът се корени в т. нар. „космично зло". Тази почти безсмислена фраза обозначава онова състояние на съзнанието, което е характерно за някои „несъвършени Богове". Като начален постулат, който вероятно трудно ще разберете, ви съобщавам факта, че дори самото Божество се стреми към съвършенство, от което следва, че и за самите Богове, както и за БОГА (като живот на слънчевата система) съществуват определени ограничения и такива области и състояния на съзнанието, които все още им предстоят за овладяване. Тези ограничения и относителни несъвършенства могат да предизвикат определени следствия в техните тела на проявление - в планетите като форми на Живот и в слънчевата система като израз на ЖИВОТА въобще. Ако приемем и хипотезата, че външните божествени тела -планетите, са проявление на форми, чрез които определени Божества изразяват себе си, можем да направим верния извод, че всяка форма на живот вътре в тези тела по необходимост ще бъде изложена на същите ограничения и несъвършенства, свойствени за онези области на съзнание и осведоменост, които остават непокорени до този момент от Божествата, въплътени в дадената планетна или слънчева форма. Приемайки за верен постулатът, че всяка форма е част от друга, по-голяма форма, и че „се движим, съществуваме и проявяваме" (както се с изразил свети Павел) в тялото на Бога, ще разберем, че като съставна част от четвъртото природно царство, ние неизбежно се подчиняваме на общите за него ограничения и несъвършенства.
Да се осъзнава и изрази нещо повече от даденото общо правило с вън от нашите възможности, защото съвкупният менталсн потенциал на средния кандидат или ученик е недостатъчен за тази задача. Какво всъщност означават такива термини като „космично зло", „божествено несъвършенство", „ограничени сфери на съзнание", „свобода на чистия дух", „божествен ум", които в наши дни тъй често се употребяват с лека ръка от различните мистични и окултни мислители? Самообявявансто от страна на отделни лечителски школи за божествено съвършени, претенциите им, че са овладели истинското освобождение на човечеството от болестите на плътта - нима това не са гръмки фрази, израз на стремежа към идеала, но често мотивирани от егоистични желания? Нима това не са безпочвени спекулации в мистична опаковка? И може ли да бъде инак, щом само съвършеният човек с способен действително да осмисли божествеността?
Трябва да се признае, че човекът все още не е дораснал до осъзнаването на дълбоките, скрити причини за явленията, възникващи в хода на еволюиращия живот на формите. Не с признак на мъдрост да се разглеждат спорните въпроси и факти в светлината само на съвременните представи; човек трябва да си дава сметка, че както той е способен да прониква по-дълбоко в ума на Бога в сравнение с мисловните способности на животните, така (по аналогия) могат да съществуват и други, по-висши умове в други по-вис-ши царства, които да са в състояние да осъзнават Живота в по-истинска и ясна светлина, отколкото човешкият род. Толкова ли е невъзможно целта на еволюцията (така, както тя изглежда в очите на човека) да се окаже в крайна сметка само частичка от една друга, наистина грандиозна цел, която той със своето тясно разбиране засега не с в състояние да обхване. Окончателната цел, така, както тя с заложена в ума на Бога, може всъщност много да се различава от тази, която хората сега са в състояние да осмислят. Така термините „космично зло" и „космично добро" често напълно изгубват своя смисъл и се разглеждат единствено през призмата на илюзиите, които човекът приема за реалност. Най-добрите съвременни умове едва сега започват да съзират първия слаб лъч светлина, който си пробива път през мъглата и служи преди всичко за разобличаване на илюзията, приемана за факт. Благодарение на тази светлина пред индивидите, които са устремени и държат ума си открит, може да бъде представена следващата истина: дори самото Божество се намира на пътя към съвършенството. Тази мисъл казва много.
Търсейки причините за заболяванията, ние ще изхождаме от това, че фундаменталната, крайна космична причина е извън възможностите ни за познание и едва когато на Земята дойде Царството Божие, ние ще получим известна представа за това общоразпрост-рансно заболяване, от което страда нашата планета в четирите си природни царства.
Можем обаче да посочим няколко основни положения, които постепенно ще бъдат признати в макрокосмичен смисъл и ще ^ока-жат своята истинност там, където микрокосмосът се разг жда интелигентно:
1. Всяко заболяване (а това е баналност) се предизвиква от липсата на хармония между аспекта на формата и този на живота. Онова, което съединява формата и живота (и същевременно е резултат от този желан съюз), ние наричаме душа в случаите, когато става дума за човечеството, и интегриращ принцип, когато говорим за дочовешкитс царства. Болестта се появява там, където отсъства равновесие между различните фактори: душа и форма, живот и неговото проявление, субективни и обективни реалности. Оттук следва, че духът и материята не са свободно свързани помежду си. Това с само една интерпретация на първия закон; за неговото пълно обясняване ще с необходима цяла дисертация.
2. Тази дисхармония предизвиква т. нар. болестни явления; тя пронизва всичките четири природни царства и създава условията, които пораждат болка там, където има тънка и развита чувствителност, както и в случаите на всеобщ застой, разложение и смърт. Поразмислетс над тези думи: дисхармония, болест, болка, застой, разложение, смърт. Те описват общото условие, управляващо съзнателния макро- и микрокосмичен живот на всички форми, без самите те да са причина за него.
3. Всички тези явления могат да бъдат разглеждани като пречистващи по своето действие и човечеството трябва да ги приема именно в този аспект, ако иска да добие правилно отношение към болестите. Това често се забревя от фанатичните лечители и категоричните тълкуватели на непълно разбраната теза, която всъщност представлява само част от една по-голяма и всеобхватна идея.
4. Методите и техниките на лечение не са тайна за човечеството и са резултат от умствената дейност на човека. Това е свидетелство за неговата скрита сила на творец, стремящ се към свобода; то доказва способността му да съзира съвършенството на ума и целта, към която се стреми, а следователно и да работи за окончателното си освобождение. Неговата грешка в наши дни се крие в:
-
неспособността му да осъзнае ролята на болката;
-
протеста му спрямо страданието;
-
неразбирането на закона за непротивенето;
-
преувеличаване значението на природната форма;
-
неправилното отношение към смъртта и самозаблудата, че изчезването на живота от видимата форма и последващото разложение на тялото означава катастрофа.
5. Когато човешкото мислене измени обичайната си гледна точка спрямо болестите и ги приеме като природен факт, човекът ще започне да разбира закона за освобождението и с този правилен начин на мислене ще стигне до непротивенето. В наши дни, прилагайки мощта на целенасоченото си мислене и силния си антагонизъм към болестите, хората само увеличават проблемите. След като човекът пренастрои своето мислене по посока на истината и на духа, физическите страдания ще започнат да отмират. Това ще стане очевидно, когато по-късно се заемем с метода на изкореняването. Болестта съществува - формите на всички царства са пълни с дис-хармония и са изведени от равновесие спрямо пребиваващия в тях живот. Болестта и разложението изразяват тенденцията към смъртта и се срещат навсякъде. Внимателно подбирам думите си.
6. Болестта нсвинаги е резултат от неправилното човешко мислене. Тя е съществувала в много форми на живот, появили се на Земята още преди човешкото семейство. Ако търсите словесно изражение, оставайки в рамките на обичайния човешки ум, бихте могли с известно основание да кажете, че Бог (планетното Божество) носи вината за неправилното мислене. Това ще бъде само частичка от истината, видяна през призмата на вашия ограничен човешки ум, заслепен от всеобщите заблуди.
7. Болестта е процес на освобождение и враг на всичко статично и кристализиращо се, но от това не следва, че трябва да я срещаме приветствено, а смъртта - любовно. Ако това беше така, ние щяхме да култивираме болестите и бихме давали награда за самоубийството. За щастие на човечеството тенденцията на живота е насочена срещу болестта и на живота (проявен във форма) е присъщ страхът от смъртта. Това с истина, защото инстинктът за самосъхранение и запазване целостта на формата е принцип на жизнеспособността на материята и е тенденция към самоувековечава-не на живота вътре във формата, а това е и ще бъде една от великите богодадени ни способности. В човешкото семейство обаче тачи способност ще трябва да отстъпи място на едно ново отношение към смъртта, разбирана като организиран, освобождаващ процес, който е насочен към съхраняване на силите и в перспектива предоставя на душата по-добър инструмент за проявление. За такава свобода на действие човечеството като цяло все още не е готово. Учениците и кандидатите трябва да започнат да се проникват от тези нови принципи на съществуване. Инстинктът за самосъхранение ще господства в отношенията между духа и материята, между живота и формата, само докато самото Божество желае въплъщения в своето тяло на проявление - планетата или слънчевата система. С това изявление ви намеквам за една от основните причини на болестите и соча обяснението за постоянната борба между окования дух и сковаващата го форма. Коренът на това противоборство се крие в онова вродено качество, което се проявява в стремежа за запазване на настоящата форма и продължаване на вида.
8. Всичко това се управлява от закона за причината и следствието, който на Изток се нарича карма. Кармата по същество трябва да се разглежда като следствие (в живота на голямата форма на нашата планета) на причини, дълбоко скрити в ума на Бога. Причините, които можем да разглеждаме като свързани с болестта и смъртта, в действителност са следствие от някои принципи, които управляват (правилно или не, кой знае) живота на Бога във форма и те ще останат непознаваеми за човека в плът до момента, в който той не приеме великото посвещение, символизирано от нас като Преображение. Навсякъде при нашето обучение ще се сблъскваме с вторичните причини и техните следствия, т. е. с явления, които произтичат от субективни следствия, обусловени от твърде далечни за нашето разбиране причини.
Приемането и осъзнаването на това твърдение е най-доброто, което човек може да направи със сегашния си мислителен апарат. Докато интуицията е рядкост, а просветленият ум е почти изключение, защо с необходимо човекът самонадеяно да смята, че може да разбере всичко? Нека той работи над развитието на интуицията и просветлението, а разбирането ще дойде на свой ред. Човекът трябва да заслужи правото си на божествено познание. Това признание с достатъчно за нашата работа и. ни дава възможност да изложим законите и принципите, които ще покажат на човечеството пътя към освобождаване на съзнанието от формата и по-нататъшната победа над смъртта и над онези болестотворни условия, които сега управляват нашите планетни проявления.
Ще разделим изложението за причините на болестта в три части, без да даваме простор на естественото си, но безполезно желание да проникнем в ума на Божеството:
1. Психични причини.
2. Причини, произтичащи от груповия живот.
3. Нашите кармични дългове, кармични причини.
Оттук ще схванем само общата идея (това е всичко, на което сега сме способни), обясняваща наличните болести в човешкото семейство и частично в животинското царство. След осъзнаването на общата идея, ние ще достигнем до по-добро разбиране на нашите проблеми и ще можем да продължим с разглеждането на методите, които ще ни позволят да преодоляваме нежеланите ефекти с по-голяма лекота. Изучаващият изкуството на лечителството трябва винаги да помни, че лечението може да бъде осъществено по три равностойни и ефективни начина, съобразени със степента на еволюция, достигната от пациента.
Първо, съществуват палиативни (частични) и облекчаващи методи, които постепенно лекуват болестта и отстраняват нежеланите състояния - те закрепват живота на формата и стимулират жизнеността, като отблъскват по такъв начин болсстти. Тези методи са добре застъпени при алопатичните, хомсопатичнитс, остсо-патните, мануалните и редица други терапевтични школи. Всички те са свършили много полезна, конструктивна работа и човечеството трябва да бъде благодарно за мъдростта, изкуството и безкористното внимание на лек арите. Те постоянно работят в условия, нетърпящи отлагане, като отстраняв гт опасни,.. последствия на скрити причини. При тези методи пациентът ост. па пасивен, неподвижен и доверчив към действията на лечителя.
Второ, налице са работата и методите на съвременния психолог, които се старае да се ориентира в субективните условия и да коригира неправилното състояние на ума, чиито задръжки, психози и комплекси предизвикват болезнени състояния, невротични и мсн-тални катастрофи. При тези методи пациентът се обучава максимално да сътрудничи на психолога, да си съставя по-обективна представа за себе си и сам да изкоренява пречещите вътрешни фактори, отговорни за външните болестни проявления. Той се обучава да бъде положителен и активен, а това е голяма крачка в правилната посока. Тенденцията за взаимодопълванс на тези два подхода е правилна.
Трето, най-висшият и нов метод се състои в подтикването на човешката душа към собствена, положителна активност. Истинското лсчителство на бъдещето ще се утвърди едва когато животът на душата започне да протича без прекъсвания и задръжки през всички аспекти на природната форма; със своя потенциал тя ще ожи-вотворява природата на формата и така ще отстранява онези задръствания и препятствия, които създават хранителната среда за болестите.
В това се съдържа много материал за размисъл. Колкото до практическото усвояване на тези техники и методи, ние ще се придвижваме бавно напред, защото аз възнамерявам да положа надежден фундамент за всичко онова, което предстои да ви съобщя в тази книга.
ОБУЧЕНИЕ НА ЛЕЧИТЕЛЯ
Тематиката, свързана с обучението на лечителя, постепенно ще бъде изложена в шест правила, които определят (или трябва да определят) лечителската дейност. Нали помните онези две думи, които ви дадох - магнетизъм и излъчване, които изразяват същността на тази дейност. Те са различни по своето въздействие, както сами ще се убедите по-късно.
ПЪРВО ПРАВИЛО на лечителя:
Лечителят трябва да се стреми вътрешно да обедини своята душа, сърце, мозък и ръце. Така той ще може да влее жизнената си целебна сила в пациента. Това е магнетична работа. Тя лекува болестта или напротив - задълбочава т. нар. ,,лошо състояние" в зависимост от знанията на лечителя.
Лечителят трябва да обедини своята душа, мозък, сърце и излъчване на аурата. Така неговото излъчване може да подхрани живота в душата на пациента. Това е работа по излъчването. Силата не е в излъчването на ръцете - душата е тази, която проявява своята мощ. Душата на пациента (чрез аурата му) откликва на излъчването от аурата на лечителя, която е наситена с енергията на неговата душа.
Разглеждайки причините за болестите, ще трябва накратко да се спра и на условията - както външни, така и вътрешни.
За повърхностния наблюдател може да изглежда, че много от болестите и причините за смъртта се обясняват главно с условията на заобикалящата среда, за които той въобще не е отговорен. Те варират от чисто външните случайности до наследствената предразположеност и могат да се сведат до:
1. Нещастни случаи, които могат да са резултат от лична небрежност, групови събития, лекомислие на други хора, сбивания, работнически стачки, войни, нападения на животни и змии, случайни натравяния и много други причини.
2. Инфекции, които поразяват човека в резултат на външни фактори, а не като следствие от конкретното състояние на кръвта. В тази група влизат различните инфекциозни и заразни болести, както и епидемиите. Те могат да поразят човека при изпълнение на служебния му дълг, при неговите всекидневни социални контакти или вследствие на широко разпространени заболявания сред околните.
3. Болести, обусловени от лошото хранене, особено в детството. Недохранването предразполага тялото към болести, понижава съпротивляемостта и жизнеспособността му и подрива„защитните му сили", като води до преждевременна смърт.
4. Наследственост. Има различни видове наследствени слабости, които предразполагат индивида към определени болести и в крайна сметка водят до смърт, както и такива, които неотклонно убиват желанието му за живот. Освен това, има и такива наследствени тенденции, които предизвикват опасни наклонности и формират нежелателни навици в морално отношение; те разграждат волята на индивида и така го лишават от способността му да се бори с вродената предразположеност. Той пасивно й се отдава и се разплаща за това с цената на редица болести или смърт.
Ето четирите типа болести и причини за смъртта, които до голяма степен предопределят съдбата на хората от нашето обкръжение. Тези фактори не бива да се отнасят към психичните причини за болестите, а да се разглеждат (и то много внимателно) като част от условията, определяни от груповия живот с неговите предразполагащи и болсстотворни причини. Към тях се числят и инфекциозните заболявания, но без ситуациите, при които болестите възникват в резултат на железопътни и автомобилни катастрофи. Вярно е, че в работата си лечителят може да се сблъска и с такива случаи, но те изискват досга по-различен подход в сравнение с третирането на болестите, възникнали в немощното тяло или при други групови заболявания. Проблемите, произтичащи от недохранване или неправилно хранене, характерни за съвременния живот, няма да бъдат разглеждани тук. Нито едно дете не носи отговорност за тях, а мен ме интересуват заболяванията, обусловени от вътрешните, субективно неправилни условия.
Отговорността на детето за жизнените условия, в които живее, практически е равна на нула, ако не признаем кармата в ролята й на предразполагащ фактор и нейната способност да предизвиква корективи, които произтичат от миналото, но въздействат върху настоящето. Ще разгледам по-подробно този въпрос в третата глава, която анализира нашите кармични дългове. Сега само ще отбележа, че темата за болестите може изцяло да се разглежда през призмата на кармата и трактовката й би била еднозначна и убедителна, ако съществуваше правилно разбиране по този труден за осмисляне предмет още от първата му поява на Запад. Истината, така както е дошла до вас от Изтока, е толкова изопачена от източните теолози, колкото е изкривено тълкуванието на доктрините за изкуплението и непорочното зачатие от западните им колеги. Вашите съвременни формулировки са много далече от обективната истина. Затова изпитвам сериозни затруднения, когато разглеждам темата за болестите от гледната точка на Закона за Кармата; трудно ми е да ви дам правдива представа за тези обективни знания, защото се сблъсквам с погрешно разбраните от вас идеи на закона за причината и следствието. Учението за внезапно възникващата еволюция и съвременните теории за действието на катализатора върху две вещества, които (смесени в негово присъствие) се превръщат в трето вещество, съвсем различно от първите две, съдържат много истина относно действието на кармата. Разбирате ли ме? Да или не? Ако ви кажа, че ударението, което се отрежда на закона за кармата (когато с него се обяснява справедливостта на болката, болестите и страданията), е само частична представа за основната космична истина - ще внесе ли това поне малко яснота във вашия ум? Ако ви заявя, че правилно разбраният и приложен закон за кармата по-бързо ще донесе щастие, благоденствие и освобождение от страданията, отколкото самата болка и нейните последствия - способни ли сте да вникнете в това?
Светът на заблудите е толкова силен в наши дни, а илюзиите са толкова могъщи и живи, че ни с невъзможно да осъзнаем реалното значение на този обективен закон.
Законът за кармата не е закон за отплата и възмездие, както може да се допусне от прочита на наличната литература: това с само един от неговите аспекти. Законът за причината и следствието не трябва да се разбира така, както се тълкува сега. Да вземем за пример закона за гравитацията, който отдавна се е утвърдил в човешкия ум. Такъв закон съществува, но той представлява само фрагмент от един друг, по-всеобхватен закон. Непогрешимостта на този частичен аспект се опровергава всеки път, когато видим в небето полета на самолета, при който действието на закона за гравитацията се преодолява с помощта на обикновени механични средства. Ако човешките същества можеха да осъзнаят, че за тях това е толкова лесно, колкото и за самолета, те биха се обучили с лекота на древната техника, според която способността за левитация с едно съвсем просто начално упражнение.
Законът за последствията не с толкова неизбежен и ненарушим, колкото го смята съвременната мисъл, но е далеч по-тясно свързан със закона за мисълта, отколкото се предполага. В разбирането на този факт менталната наука постепенно налучква верния път. Нейната ориентация и цели са правилни и добри и ще дадат богати плодове, но изводите и методите й на работа в наши дни са печално неграмотни и заблуждаващи.
Ще се спра върху неразбирането на закона за кармата, защото много държа да пристъпите към изучаването на законите на лечителството с максимално свободни и открити умове и да осъзнаете, че вашето неразбиране на законите е обусловено:
1. От старите теологии и от техните статични, изкривени и погрешни представи. Тези учения водят до огромни заблуди, но за съжаление са повсеместно признати.
2. От световната мисъл, силно доминирана от елементите на желанието, в която е останало малко от истинското мислене. От своята тесногръда гледна точка хората тълкуват тези смътно усещани закони като завършеност. Например, в учението за кармата се акцентира върху идеята за възмездието главно защото хората търсят правдоподобно обяснение за видимата страна на нещата така, както на тях им е удобно да я разбират. Добрата карма все пак е повече от лошата, макар вие сега да сте убедени в обратното.
3. От световните заблуди и илюзии, които държат средно-интелигентния човек далече от обективната истина. Само напредналите хора и учениците започват да постигат мимолетни и несъвършени прозрения за величествената реалност.
4. От безконтролния ум и скованите, нссъбудсни мозъчни центрове, които също забавят движението на човека по пътя към правилната му реализация. Този факт не се признава често. Човешкият апарат за реализация все още не с съвършен. Обърнете внимание на това.
5. От националните и расовите темпераменти с техните предразсъдъци и предвзетост. Дадените факти са препятствие за правилната оценка на разглежданите реалности.
Вече ви казах достатъчно, за да осъзнаете колко безпочвени са претенциите ви, че правилно разбирате законите, с които се сблъсквате и които се опитвате да обяснявате. В никоя област на човешкото познание не цари такава тъма, както в сферата на законите, свързани с болестта и смъртта.
Онова, което ще кажа в раздела „Психични причини за заболяванията", няма да има нищо общо с недъзите и предразположенията към заболяванията, обусловени от обкръжението, нито от тези физически пороци, които се наследяват от родителите, носещи в телата си и предаващи на децата си микробите на болести, които те преди това са наследили от своите прародители.
Наследствените болести се срещат много по-рядко, отколкото се предполага; от тях най-опасни и непосредствено засягащи човечеството са предразположението към туберкулоза, сифилис и рак. Тези болести могат както да се наследяват, така и да се предават чрез контакт. Тях ще разгледаме във втория голям раздел - този за болестите в група.
Сподели с приятели: |