Лекуване на емоциите
(събуждане на безстрашния АЗ)
Крис Грискъм
Тази книга е замислена като холографски опит, който ви подтиква да я четете и възприемете с цялото си същество, интелигентност, сърце и душа. Многобройните нишки са уловени и преплетени, за да разширят панорамата на нашето познание, така че оглеждайки се в емоционалните дилеми, ние виждаме и отражението на светлината, което ни освобождава да продължим изследването. Приключение и удивление са великолепната награда за усилията на освободения от страха Аз.
Крис Грискъм
Галистео, Ню Мексико,
август 1989 г.
Глава първа
ТРАВМАТА ОТ РАЗДЯЛАТА
Сбогуването
Животът ни е изпълнен с раздели, сривове, сбогувания. Ние напускаме някого, скъсваме приятелства, сблъскваме се със смъртта. Развеждаме се. Децата напускат дома си. Бебето престава да суче от майчината гръд. Още при раждането ние се откъсваме - или биваме отделяни от закрилящата утроба на майката. А още по-назад, в миналото, в някакъв момент нашият дух, нашата божествена искра се е отделила от Бог и ние сме възникнали от безформеното. Душата е взела решение да се въплъти. Така сме сътворили тялото - нашия нов дом за съществуване. То е „младо", което означава, че е външна изява на оня изконен първичен източник, който ни движи към нашето проявление. Посредством мъжката „ян" енергия ние се изтласкваме извън творението и внезапно се откриваме в тяло и в нова среда. Вратата зад нас постепенно се затваря, връзката ни с творческия източник, с нашата божествена същност става по-неясна, докато съзнанието ни се ограничава в софрата на физическото. Недопусната в света на 4юрмата, божествената същност се оттегля в света на безформеното, с което започва и нашият страх.
Всъщност ние искаме да придобием 4рорма вследствие решението на душите ни. Със своите собствени творчески сили ние изпълняваме съзнателния акт на превъплъщението. Но след осъществяването му се пораждат съмненията, а заедно с това страхът и гневът. Нашата памет за съзнателното ни решение да се преродим изчезва и тялото, за да оцелее, е принудено за първи път да се ориентира във външния свят. По този начин то започва да изживява страх, гняв и болка от отделянето. Дълбоко отпечатан остава споменът за универсалната цялост и единство на живота.
Всяка раздяла усилва желанието ни да си възвърнем изгубената връзка със същността, която не помним съзнателно. С всяка нова раздяла ние преживяваме различни аспекти на тази дилема: че сме откъснати, изолирани, разделени от един общ, всеобхватен жизнен контекст, че сме затворени в ограниченото си съзнание. Всяко конкретно откъсване на съзнанието пази импулса за възвръщане към изгубената цялост, независимо колко често сме се отделяли, за да постигнем индивидуализация.
Две основни архетипни емоции - страх и гняв -характеризират цикличните процеси на отделянето. Те са двете различни изяви на единствена реакция от страна на емоционалното тяло. Това са двете главни емоции, които изразяват травмата от раздялата - независимо дали това е първичното отделяне от Бога, или раждането, или пък някоя от всекидневните раздели.
Като разглеждаме холограмата, тоталността на целия ни опит, виждаме как раждането или други дълбинни процеси на раздяла задвижват определени енергии. В течение на бъдещите ни опитности това енергийно движение ни води назад по кръгов път към изходната точка на цикъла. Раздялата или изолацията не са в състояние напълно да изличат спомена за онова, което е реално. Ограниченията и пречките, които изживяваме в „новата си идентичност" като обособени същества, провокират страх и гняв, въпреки че същевременно имаме нови възможности и предизвикателства.
В тази книга ще изследваме фундаменталните аспекти на страха и гнева, както и начините и средствата за превъзмогването им. Страхът е „женският", „ин" израз на преживяната болка от отделянето. Страхът е „ин" енергия, която често се проявява като защита, отричане и съпротива спрямо някого или нещо. Страхът е форма на енергия, която буквално изчерпва жизнените сили и е далеч по-опасна от гнева. Докато гневът поддържа организма в движение и му придава жизнени сили (макар и деструктивни в много случаи), тревогата и страхът го поглъщат и разяждат.
Гневът е „мъжкият", „ян" израз на болката ни при смяната на измеренията. Ние сме многоизмерни човешки същества и притежаваме многоаспектно съзнание. В крайна сметка, ние сме съзнание! Дълбоко в нас лежи скрито богатство от знания, любов, щастие, сила и живот! Като приемаме ограниченията на тялото, откъсвайки се от това почти магично всемогъщество и всезнание, като добиваме „човешка" перспектива чрез земно превъплъщение, прераждайки се в стандартните измерения на време и пространство, ние напускаме главната, основна част на своето холографско, многоизмерно съзнание. Като отделни и обособени същества, като индивиди, ние се откъсваме от прякото, непосредствено изживяване на всепроникващата цялост.
Първоначално след раждането ние все още сме отворени за психически и духовни изживявания. С течение на времето обаче забравяме да общуваме с феи, ангели, елфи и други форми на съзнание. Във все по-голяма степен започваме да се подчиняваме на света на възрастните с неговия аналогичен, линеен начин на мислене. И все по-осезаемо страхът и гневът стават наши спътници. Страхуваме се дали ще сме в състояние да се справим с живота. Боим се от змии, паяци, плъхове, страх ни е да летим. Притесняваме се от родители, близки и приятели. Боим се от наказание или насилие. Безпокоим се, че може да нямаме достатъчно храна, страх ни е да слезем в тъмното мазе, да не се загубим в гората; че този или онзи не ни обича, че ще бъдем отблъснати от него или нея. Страховете ни са безбройни и както добре знаем, те съществуват не само на нивото на будното съзнание, но и в подсъзнанието ни. Често сънищата ни отразяват по-лоши страхове от преживяното през деня.
Тъй като не съзнаваме корените на този страх, който ни преследва, поне в началните десетилетия на живота ни, често сме свидетели как самите ние или другите се гневим без видима причина. Познати са ни внезапно избухналата ярост при децата, при младите и дори при възрастните с техния стремеж да наложат на всяка цена своята воля над останалите. Способни сме да плачем просто от яд. Гневим се на „живота" и на „света", на „другите" поради това, че не се съобразяват с нашата представа за тях или когато не изпълняват желанията ни.
Може да се каже, че причината за страха е нашата неспособност да се гмурнем в живота, да го приемем и отворим обятията си за него. От друга страна, гневът се появява, когато се чувстваме неспособни да изразим и изживеем всичко онова, което сме в действителност.
Ние, хората, сме вместили божествената си енергия в специфична, ограничена форма. В действителност сме я затворили като в клетка и сега като че ли не можем да се освободим от тази форма, която сами сме избра ли. „ В резултат на отделянето ни от универсалното съзнание с раждането, страхът и гневът стават мощни импулси, които ни подтикват отново и отново да постигнем нашата истинска, холографска същност посредством стремежа да се завърнем към онази небесна утроба, която усещаме, че е нашата Майка, нашият източник.
Трудностите при приемане на тяло (въплъщение във физическа 4юрма) са свързани с това, че сме подложени на съвършено различна система от енергийни закони, които управляват съзнанието. В сферата на безформеното няма филтър, който да пречи на безкрайния поток чисто съзнание. Обратно, нашият физически свят налага на съзнанието филтъра на възприятията, където познавателната способност описва, претегля и измерва всяка частица на познанието по такъв начин, че необятната, преплитаща се решетъчна конструкция на холографската реалност се изгубва. Реалността на нашите възприятия и сетива е свързана с биохимията на физиологичната ни система, от която произлиза емоционалното тяло.
Емоционално тяло
Ние не сме само конкретен физически организъм. Ние представляваме жива, динамична тъкан от няколко взаимно преплетени тела по такъв начин, че да се улеснява интегрирането на сложни дедуктивни, сетивни и основани на опита реалности. Тези тела са физическото, умственото, духовното и емоционалното.
Емоционалното тяло заема първостепенно място сред останалите поради определящото му влияние върху възгледа ни за света и мястото ни в него. То е буквално като съзнателно същество, което в по-голямата си част води обсебващо, деструктивно, все още скрито съществуване в неизследваните бездни на подсъзнанието. Изкривеното/изместеното емоционално тяло е един вид образ на нашето откъсване от всичко онова, което е божествено, от универсалния Бог. И все пак ние трябва да се погледнем в огледалото на емоционалното тяло, за да узнаем истината за нашите илюзии, да се освободим от натрупаната мътилка и утайки и да си възвърнем изгубения блясък и чистата, струяща светлина на истинското ни Аз.
Емоционалното тяло представлява един наш аспект, неподвластен на времето и пространството. Когато напуснем физическото си тяло, нашето емоционално тяло се запазва непокътнато и се стреми да се свърже с генетичен код, с ДНК на ново тяло в нов живот, където да обитава и посредством което то ще може да продължи да действа. „Старото" емоционално тяло внася в „новото" си физическо тяло всички онези възприятия, опит, начин на действие и представи за действителността, които е придобило в други превъплъщения, в други времена. По този начин то е неподвластно на едноизмерната илюзия за времето и пространството на един-единствен живот.
За съжаление обаче репертоарът на емоционалното тяло е белязан от отпечатъци, които са предимно плътни и бавни по природа. Това са честотите на гнева, страха, угризенията, негативизма. Всъщност no-висшите, по-бързи вибрации, които изразяват възторжените емоции като любов, блаженство и опиянение, са твърде променливи и изплъзващи се, за да бъдат записани в полето на астралните енергии, свързани с формата. Ние се идентифицираме с нашите емоции, които са само външната обвивка на истинското емоционално тяло, което храни физическото тяло с емпиричния си емоционален репертоар.
Емоционалното тяло контролира съществуването ни на тази планета на всички нива на" съзнанието. Въпреки че мисълта е в състояние да променя и дори трансформира физическото тяло, ефектът й върху мощното емоционално тяло е почти повърхностен. Така ние можем мислено да нареждаме на емоционалното тяло: „Не искам повече да се ядосвам", но в същото време да изживяваме коварния гняв вътрешно. Очевидно е възможно да прикрием гнева с помощта на заучени модели на поведение, така че външният свят да не го забележи. Винаги обаче когато използваме подобни механизми да потискаме гнева, той ще изригне друг път, на друго място, по някакъв друг начин. Един такъв начин е под формата на болест.
Гняв и раздяла
Болката от отделянето от нашия източник, от Бога, напускането на утробата, раздялата с любим партньор винаги означава - ако не сме изчистили емоционалното тяло, - че тези форми на енергия, каквито са страхът и гневът, са кристализирали в нас и трайно са завладели емоционалните ни тела. Тези втвърдени натрупани енергии продължават да причиняват реактивни състояния, психическа или физическа потиснатост, чувство за лична неадекватност и нещастие.
Яростта, гневът и ядът са експлозивни видове енергия, „ян" енергия, която изисква да бъде изразена външно. Сам по себе си гневът е защитен механизъм, техника за оцеляване. В същото време ние го усещаме като витална енергия, изразено с популярния израз: „Ядосвам се, значи съм жив." Когато енергията на гнева се натрупа в нас, ние се чувстваме принудени да я изразим, тъй като усещаме, че в противен случай тя би ни задушила... Гневът обаче може да бъде много полезен, защото ни движи, тласка ни към действие. Ние можем да използваме неговата сила като импулс да напредваме в духовния си път. Можем също да използваме енергията на гнева на емоционално ниво на изява и даже на физическо пиво. Ако можехме да осъзнаем дълбоко в себе си, че източникът на целия ни гняв идва от илюзията за отделянето ни от духовното начало, завинаги бихме го освободили от него.
Ако вникнем внимателно, ще забележим, че първоначално гневът прикрива страха. Страх е първото чувство, което изживяваме след болезнена раздяла и едва по-късно се появява гневът като реакция на дълбокия страх. Обзема ни страх да останем сами след смъртта на родителите ни или след като партньорът ни напусне. Гневим се на онези, които според нас са ни изоставили. Ако съзнателно проследим натрупването на гнева, после избухването му и накрая, след като димът се разсее, проясняването на картината, ще можем да видим причината на този гняв и неизменно ще открием едно изплашено човешко същество, разтреперано дете, обезпокоено и ограничено съзнание, вкопчено в някакъв спомен на емоционалното тяло.
Инстинктът за оцеляване изразява позитивна енергия, която поставя цел - да се борим, да се справяме с неблагоприятните обстоятелства в живота. Буйният гняв може да служи като мощен стимулатор за промяна именно на тези обстоятелства. От казаното дотук изглежда, че гневът е конструктивна трансформация на страха. Но докато оставаме сграбчени и парализирани от страха, ние рушим жизнената си сила, често така постепенно и бавно, че нето забелязваме.
С всяка раздяла, с всяка изолация или откъсване от по-голяма общност ние страдаме от ограничаване на съзнанието, „забравяме" своя божествен произход. „Забравяме" всеобхватната свобода, способността ни да оцеляваме при всички обстоятелства. „Забравяме", че непрекъснато и доброволно влизаме в нови поучителни ситуации посредством физическо прераждане, за да достигнем единствената цел: да затворим отново кръга, да се завърнем отново при изходната точка на нашето пътешествие през вселената, да придобием нови измерения на съзнанието и форми на живот с все по-голяма степен на осъзнаване. Божествената сила расте и се разширява чрез нас.
Ние „забравяме" своето съвършенство, всеобхватната си същност. Това е една фантастична космическа шега. Ние отделяме част от съзнанието си от цялото, вкарваме духовната искра в триизмерно одеяние, плъзваме се и незабелязано навлизаме в илюзията на времето, изградена от нас, като отричаме грандиозното си божествено начало и цялата съпътстваща сила на проявлението.
Доброволното отделяне и въплъщаване във физическо тяло от страна на нашето съзнание съдейства на растежа на душите ни, за реализиране проявата ни божественото в жизнени форми. Ние напускаме едно измерение, за да навлезем в друго, вследствие на което отначало изпитваме самота, несигурност, празнота и тъга. Докато сме подвластни на тези чувства, няма да сме способни да се свържем с друг човек до такава степен, че да възникне симбиозна връзка. Копнежът ни към пълно съединяване с друго същество, породен от самота, почти винаги създава енергиен поток само от единия към другия партнъор, а не пълноценен взаимен обмен на съвместими енергии.
Докато вярваме, че се нуждаем от друг човек (или нещо друго, кауза, организация, мисия или задача), за да станем цялостни, ние неизменно ще попадаме сред призрачния свят на чувства, мисли и проекции. И ще се осланяме на външния свят, на други сили, освен своите собствени, на авторитети и възможности извън нас, които да ни помогнат да оцелеем, да растем и да се осъществим. С това ние се отричаме от себе си - и оставаме с празни ръце.
Докато не приемем, че вселената е в самите нас, че сме свързани завинаги с всичко съществуващо, с проявената и непроявена действителност, няма да можем да се присъединим към космическата игра и да постигнем мир в живота си. Нашият страх от самотата, последица от навлизането във физическия живот, е довел до драматично недоразумение - че сме длъжни да се борим, за да оцелеем. Ако успеем само да пробудим универсалното си съзнание, ще разберем недвусмислено, че оцеляването се съдържа в божествения план на космоса; че енергия никога не се губи, тя само се видоизменя и добива нова форма, съдействайки по този начин на величествения танц на еволюцията. И ние самите сме звездите на тази еволюция!
Време е да разкрием сияйния, непроявен, но вездесъщ извор на съзнание. По някакъв загадъчен начин той ни изпълва с животворни сили, с любов към самите себе си и към всички форми на жизнена енергия, които ни заобикалят. Подобно опънат до краен предел ластик, който всеки момент може със страхотна сила да се върне обратно, напрежението на енергията може да достигне такава критична точка, от която да се завърне към своето начало.
Безпокойството: узурпатор на енергия
Безпокойството е по-опасно за нас от гнева, тъй като причинява разпиляване и загуба на енергия; в пристъп на гняв ние буквално излизаме от себе си, от вътрешния си център, а при безпокойството този център изчезва и не можем да го открием. Още повече, че много рядко знаем първоначалната причина на безпокойството.
Съществува осезаема разлика между страха и безпокойството. Безпокойството е доста разсеяно, неопределено чувство, докато страхът се отнася повече към конкретна ситуация или обект. Познаваме страха от смъртта, страха от раздяла. Те са неща или обстоятелства извън нас, докато безпокойството се спотайва и промъква в скритите ъгълчета на ума ни, в нервната ни система, укрито в дезориентираната ни същност. В депресивни състояния особено сравнително конкретните страхови проблеми се сливат в едно общо безпокойство. То разстройва способността да открием себе си или своя център и следователно способност да постигаме знание. Във физическото тяло обикновено носим безпокойството в гърдите си. Това е причината за дихателните проблеми на много хора, също и за навика им да пушат. Всичко, което частично или изцяло блокира дишането ни, като пушенето, причинява или усилва безпокойството. Сигурен признак на това е усещането за напрегнатост в раменете, направлявана от делтоидния мускул. Нагледно безпокойството проличава, когато скръстим ръце на гърдите си или на слънчевия сплит. По този начин правим опит да се защитим емоционално от някаква заплаха. Това започва още в ранна детска възраст, когато възприемаме вибрации от заобикалящата ни среда през слънчевия сплит.
Когато заобикалящите ни вибрации са негативни, в резултат на яд, безпокойство или обида, като деца ние автоматично се напрягаме в областта на мократа на слънчевия сплит, тъй като през този център външните вибрации се запечатват в емоционалното тяло. Напрежението е резултат от факта, че тези миграции не съответстват на естествените по-висши вибрации на детето. Онова, което обикновено поражда реакцията „борба-или-бягство", е потиснато - с други думи, не се възприема съзнателно с течение на времето. Въпреки това ние продължаваме да регистрираме заобикалящите ни вибрации чрез емоционалното си тяло. В резултат се опитваме да защитим слънчевия сплит, като го прикриваме с ръце. Жестът, който би трябвало да ни даде закрила, има обаче противоположен ефект. Центърът в слънчевия сплит се атрофира, тъй като не му позволяваме да действа по естествения си начин, т. е. да излъчва собствена енергия.
Щом като се озарим от вечната бяла светлина на Висшия ни Аз, цялото ни безпокойство изчезва. Ние не можем да лекуваме емоциите си, ако виним за всичко партньора си и твърдим, че правото е на наша страна. Лечение е възможно само ако работим върху себе си, ако емоционално и духовно се насочим към Висшия Аз, към божествената вътрешна енергия. Това би трябвало да ни научи как да включим енергията си в универсалния обмен.
В действителност на този свят нищо не ни принадлежи, независимо дали сме богати или бедни, големи или малки, черни или бели, болни или здрави. Принадлежи ни единствено възможността да сме цялостни и обединени, да живеем като съзнателни същества, способни на доброволни и обмислени решения съгласно ръководството на вътрешната си светлина. По този начин достигаме възторжени и многоизмерни състояния на съзнанието, което ни прави независими от реакциите на околния свят... Нашият потенциал е духовен. От нас зависи дали ще направим от живота си нещо красиво и хармонично, едно чудесно произведение на изкуството, или не.
Контакт с Висшия Аз
Целта на нашия живот, на въплъщенията ни в човешко тяло е пътуването обратно към източника. Първата стъпка днес, след като векове наред е доминирала ян-енергията (патриархалното общество), е да се отворим за многоизмерността на нашата същност, да се свържем с безформената ин-енергия. Какво означава това в живота ни, изпълнен с работа, семейство, задължения, желания и надежди? Да разширим съзнанието си. Нужно е да определим живота си на всички нива - чувства, мисъл, действие. Ние трябва и можем да си възвърнем увереността, че сме част от божествената енергия, че усещаме в себе си потока на нейната сила и познание. Това е същината на работата в нашия институт. В школата Низони ние отделяме специално внимание на тази енергия в процеса на обучение на младите хора. Първата стъпка винаги е контактът с Висшия Аз.
Посредством изявата си Висшият Аз ни дава средство да изживеем активна връзка с неуловимата, непроявена душа. В действителност нашата душа е "идивидуирана, чиста енергия на универсалния божествен източник: истина, която интелектът ни не може да схване. Тя е целостта на творението. Висшият Аз служи като мегафон на душата, който ни съпровожда в тялото и ни позволява да общуваме с божественото ръководство, когато работим съзнателно с тези енергии. Трябва да си кажем: „Да, аз искам да направя контакт. Ще рискувам да се отворя за Висшия Аз, за божествената сила вътре в мен". Наистина, иска се кураж да допуснем дори на експериментално ниво, че съществува божествена сила и че това би имало някакво влияние върху нас. Всичко е въпрос на собственото ни съзнание, на нашия начин на мислене. Хиляди, дори стотици хиляди хора по света са имали преживяването, че са проникнати от светлина, че получават отговорите отвътре, като ехо на търсенията си относно Висшия Аз.
В този опит да се присъединим към космическите сили нашият Висш Аз може да ни помогне да се приближим до непроявеното. Постепенно от безформеното ще се появят форми, които нашето съзнание може да възприеме, за да схване и осъзнае холографската си същност. Това много наподобява затворен цикъл. Дори ограниченото его може да бъде използвано като средство да преодолеем себе си и да се открием за неограничената божествена енергия. Раждане и смърт се повтарят отново и отново в еднакви или сходни цикли, като посредством проявите си в живота душата непрестанно се преопределя и усъвършенства.
Отварянето ни за духовното първоначално може да предизвика съпротива във физическото тяло. При моите първи опити в медитативна практика трябваше най-напред да се уверя, че четирите ми деца са заети с нещо, за да бъда в състояние да затворя вратата зад себе си и да се върна към познатото ми от детството чувство на блаженство. Понякога, в моменти на дълбока медитация, децата някак си усещаха енергията, която ме изпълваше, и това ги привличаше към мен. Въпреки предупрежденията ми да не ме безпокоят те идваха. В такива случаи често реагирах несдържано и им крещях. Колкото повече ме завладяваше чувството на дълбока, любяща, изпълнена със светлина енергия, толкова по-невъздържани бяха реакциите ми, когато ме смущаваха. Забелязах също така, че след медитация често се чувствах потисната. Не исках да напусна тази енергия. Не исках да се върна към триизмерния свят.
Днес гледам на тези сцени на сблъсък между тяло и дух с много снизхождение. Изпитвам съчувствие към упоритите си опити да постигна нещо, което сега мога да направя без усилие. Моят любящ Висш Аз беше с мен през цялото време!
Обичайно е да бъдем смущавани от други вибрации, когато сме отворени за вътрешна, no-висша форма на енергия. Това обяснява защо хора с духовни наклонности предпочитат уединението пред делнични свят. Днес обаче голямото предизвикателство за нас да внесем духовни реалности във всекидневния живот и да живеем като божествени същества - в тяло, хармония с мирозданието. Ако имаме по-висши, вътрешни многоизмерни опитности като позитивен контраст на всекидневието, тогава земното съществуване може да стане не само поносимо, но и нещо много повече.
Задачата ни в института е да се освободи енергията на емоционалното тяло по такъв начин, че от една страна, да се изчистят старите схеми и остатъци, от друга, да се приложи на практика творческата сила на Висшия Аз във всекидневния живот.
Бог и ин енергията
Когато нараства познанието ни за многоизмерността, ние започваме да се изследваме като частици съзнание, което не винаги влиза в човешките рамки на обяснение. Ние възприемаме, че времето е илюзия, че можем да станем светлина или вибрация, че можем да проникнем до интелигентността на едно дърво или на тяло, което сме имали в друг живот. Така започваме да разбираме, че отношението ни към Бога като концепция, като божествена сила, като същество се трансформира.
Ние, „двуногите", както американските индианци понякога наричат хората, сме придали на Бога мъжки образ. Тази ян, мъжка форма, обичайно носи негативни асоциации за сила, воля, господство, наказание. „Аз, вашият Бог, съм разгневен Бог" е една от известните фрази, изразяваща такава гледна точка Тази ян енергия ще поражда гняв, понеже гневът и яростта са форми на същата енергия. Докато преобладава ян - идеята за мъжкия Бог, хората ще продължа ват да се считат като отчуждени, определяни от външното същества. Войната, физическа или психическа, ще продължава да бъде смятана като средство за преодоляване на разделението посредством власт и надмощие, докато ин енергията носи хармонията на единението. Персонификацията на Бога е била полезна при пасивния живот на хората. Днешната действителност прави възможно всяко човешко същество на планетата да има достъп до божествената енергия и да я използва за благото на цялото. Ян гледната точка представлява твърде ограничен поглед към света и творческата природа на вселената. Отдалеченият, суров Бог достатъчно дълго е бил увековечавай.
Допълващата енергия на ян-Бога е другият аспект на божествената сила, който се изразява като ин енергия. Най-голямата революция на нашето време с широко разпространеното търсене на женската страна на Бога, скрита досега в света на безформеното.
Като разширяваме личния си репертоар, ние започваме да откриваме Бога по много различни начини, което включва no-висши степени на чистя енергия вместо самата форма.
Известно е, че думата религия означава възстановена връзка. В нейната сърцевина лежи опитът да заличим отделянето на индивидуалното съзнание от всеобхватното, безкрайно съзнание. За да превъзмогнем първоначалната раздяла, трябва да разширим представите и възгледите си за Бога, за неговите образи и божествените сили, за да стигнем до същността му, която е източник на енергия за всички проявления.
За много хора животът е като безкраен калейдоскоп. Те или са преследвани от мисълта за раздялата си от конкретния мъжки Бог, твърде отдалечен от тях, или се считат водени от някаква абстрактна идея за Бога, чиито характеристики са напълно лишени от форма, и това причинява безпокойство, заплашващо да изчерпи жизнената им сила.
В тъмнината на неоформената, неосезаема женска мощ ние ще изживеем съкровена близост, може би не разбирайки непосредствено какво означава това. Фактът, че не сме в състояние да идентифицираме точно тази сила, че не можем да я свържем с конкретна форма, предизвиква тревога у нас. Трябва да помним, че сме родени от духа и че ще се завърнем накрая към него.
Божествените субстанции проникват свободно във всички реалности, без да са спирани или ограничавани в дадено измерение. Тази подвижна духовна субстанция е неуловимата ин енергия. Тя е непроявената празнота, вместилище на творческата мъдрост. Това е познанието, от което извира всяка цел и всяка форма. Творческите й процеси протичат едновременно и са взаимно преплетени.
Бъдещето ни нашепва чрез женската същност. Посредством женската енергия формата произлиза от безформеното. Нежната женска енергия позволява на елементите да намерят пътя си към естествен, хармоничен живот и растеж. Но все пак, за се породи физическа проява, ин енергията трябва да се слее с ян енергията, за да създаде тласъка, който движи и оформя космическия прилив.
Страхът от другия
Онова, което е истина за отделния индивид, се отнася и за колектива. Помислете само с колко войни е свързана политиката в нашия свят. Толкова често хората биват въвличани в измамно отъждествяване с егото си. Така непосилно е страданието им вследствие отделянето от общия източник, че са готови да се убиват взаимно в името даже и на такива неща като религията. Объркването и вътрешната празнота са нараснали до такава степен, че повечето хора не разбират или не знаят кои са, как могат да оцелеят и защо съществуват. Липсата на разбиране относно естеството на човешкия живот е така голяма, че ни кара да търсим външни етикети като раса, религия, политически партии, социален статус, език и т. н. Вътрешната си празнота ние се опитваме да запълним с външни идентификации, които да ни придадат значимост пред околния свят. Свикваме с тези щампи и се чувстваме длъжни да ги защитаваме, за да не бъдем разобличени. Тогава сме избраници - християни, католици, протестанти, евреи, мюсюлмани, сунити, шиити, хуманисти, атеисти, агностици - и останалите, които сме етикирали другояче, естествено са заблудените и по-нисшите и могат да бъдат отхвърляни и потискани.
Ние израстваме в условия на самодоволство и предубеждения. Все повече се отделяме от нашето общо начало, от Бога, от извора. Надеждата ни за универсално съзнание става все по-отдалечена - докато може би една глобална катастрофа би ни накарала да дойдем на себе си.
Обичайният начин, по който чувстваме, мислим и говорим, е: „Тъй като си различен, ти си нещо отделно от мен (или аз от теб). След като сме отделени един от друг, ти представляваш заплаха за мен." Идеологическите или религиозните войни са кървав пример за това, че сме пленници на три измерните си тела, че по най-абсурдни начини непрекъснато се отделяме и откъсваме от другите живи същества, че потъваме в по-нисши степени на чувство, мисъл и действие. Емоционалното тяло лесно разбира тази нисша октава: „Ти си различен от мен. Ти си заплаха за мен. Имам основание да се боя от теб. Ще овладея страха, като мобилизирам силата на гнева. Ти си врагът."
На социално ниво такива реакции на страх са общо взето неприкрити. Повечето хора, способни да разсъждават, признават, че това е абсурд. Но то, разбира се, не означава, че основните страхове, които пораждат подобни стереотипи, определят стереотипното ни действие. Те го правят по най-коварни начини.
Една от най-разрушителните идеи е тази, че една човешка раса е фундаментално различна от друга. Това е тревожен пример за вътрешната ни зависимост от външната прилика, което определя чувството ни за сигурност. Страхът от онова, което е различно, е всъщност една социална лъжа. Ако човечеството трябва да оцелее на тази земя, ние ще трябва да сменим посоката на социалните процеси, да сведем до минимум поддържания контрол, който провокира страха от „другия" още в ранното детство. Ние внушаваме страх от бащата, от учителя, от Църквата, от закона, от партньора и съблюдаваме модели на поведение, които в основата си подронват устоите на човечеството. Хора, които не са в състояние да се уповават на собствения си авторитет, на собствената си мъдрост, ще се превърнат в опасно бреме за всички нас. Този и други страхове, като например страха да не бъдем изоставени от партньора си, страха дали ще оцелеем, страха от смъртта и много други, са само външен израз на вътрешно объркване и страх.
Абстрактната и несъзнателна ярост от това, че сме се родили в ограничена 4юрма, се изявява по различни начини, за да преодолее болката от раздялата. По-просто и по-очевидно ни се струва да опитваме да приспособим обстоятелствата към собствените си представи, отколкото да приемем многото лица на живота. Експлозивният ни гняв (оказал се в крайна сметка безсилен) всъщност прикрива изначалния ни страх... Едва когато почувстваме, изпитаме и се изявим като безгранично извечно съзнание, можем да преодолеем този страх.
Днес, както никога досега в нашата история, на масово ниво са достъпни много практически средства за такова самопознание и самоосъществяване. Медитацията е едно такова средство. Съзнателното свързване и осъществяването на канал посредством Висшия Аз е най-благотворно за нас.
Тук, в книгата, съм включила цяла глава с упражнения за съзнанието; но онова, което ще ни помогне повече от методи и техники, .е желанието да проникнем до дълбокия смисъл на нашия живот; да съзнаем, че човечеството представлява едно семейство и не разделени, а обединени от общата ни съдба да си помагаме един на друг, да се пробудим за нашето духовно рождено право.
Копнежът към сливане
Ние можем да усещаме какво не достига за собственото ни съвършенство. Познаваме своите, физически, емоционални, умствени и духовни елементи, които е нужно да развием в себе си, така че мозаечната холограма на живота ни да блесне в цялата си красота и необятност. През живота си ние продължаваме да приемаме нови елементи, които отначало „плуват край нас", докато накрая намерят местата си в специфичния контекст на хармонията с цялото. Един страничен поглед винаги изяснява предназначението на опитностите, които нашата душа избира, за да ни помогне да растем.
Постигнем ли равновесие между вътрешните си импулси, способности и качества, ние пристъпваме към сливане - обширна дъга, където се променяме и еволюираме, съчетавайки се с други енергии. Цялостното ни сливане обаче с други форми на съзнание, с други 4юрми на живот, с партньори или с групи е възможно само когато жизнената сила така ни изпълва, че я излъчваме.
Докато все още нещо ни липсва, докато все още има празнота в енергийната ни спирала - било поради това, че не сме още емоционално цялостни или пък че духът ни все още се отклонява навън, за да търси утвърждение от другаде, - няма да сме в състояние да постигнем истинско сливане. Защото или бихме проектирали въпросните енергии върху другия чрез това нарушено равновесие, или бихме погълнали енергиите на другия.
За да разберем начина на осъществяване на отношения, важно е да осъзнаем как се постига или поддържа енергийният баланс между двама души.
Ние имаме всички доказателства за случаи - или сами сме ги преживели, когато единият отдава цялата си енергия, докато другият само взема. Истината от гледна точка на енергийното равновесие е, че когато настойчиво отправяме енергията си към друг, той няма да е в състояние да я върне и ще се отдръпва просто защото го потискаме и задушаваме енергетично. И ето ви отново космическият фокусник - ако се стремите към отношения с някого, засилвате своята собствена лъчиста енергия, която в същото време привлича останалите свободно да се стремят към вас.
Самопознанието, разбирането, че сме свободни духовни същества, е най-добрата среда за създаване на градивно отношение, което ще позволи поне частично сливане. Изчистването на емоционалното тяло от старите навици, предубеждения, злопаметност и негативни емоционални енергийни модели е предпоставка за самопостигане на такова самопознание не само на интелектуално ниво, но и във всяка фибра на съществото. С други думи, трябва да преживеем това знание духовно и емоционално, а не само умствено. На нашата планета все още не сме в състояние да преживеем този вид цялостно сливане. По целия свят обаче нараства и се разпространява схващането, че най-напред е необходимо да се върнем към собствената си индивидуална цялост, за да решим да се подчиним на новата енергия на сливането.
Сподели с приятели: |