Смъртта - великото приключение - Тибетеца чрез Алис Бейли
"О, чела, помни че в познатите ти сфери няма нищо друго, освен светлина, откликваща на словото. Знай, че тази светлина низхожда и се концентрира; знай, че от избраната си фокусна точка тя осветява своята собствена сфера; знай също така, че светлината се въздига и остава в тъмата онова, което е осветявала (във времето и пространството). Това низхождение и възхождение хората наричат живот, съществувание и кончина; Ние обаче, които вървим по Светлия Път, ги наричаме смърт, опит и живот.
ЕЗОТЕРИЧНО ЛЕЧЕНИЕ
(Т-IV, ТРАКТАТ ЗА СЕДЕМТЕ ЛЪЧА)
УВОД
I. Сегашният цикъл е краят на епохата и през следващите двеста години ще се премахне смъртта, както сега разбираме този голям преход, и ще се установи съществуването на душата. (14-96)
П. Представите ни за смъртта са погрешни: ние я разглеждаме като най-страшното събитие, но в действителност тя е велико спасение, което ни позволява да встъпим в по-голяма активност и да се освободим от кристализиралия проводник и неподходящата форма. (19-64/5)
III. Защо не приветствате прехода? Учете се да се радвате на опита, който е дар на мъдрата старост и очаквайте предстоящото ви велико Приключение. Добре знаете, от моментите си на най-висше прозрение, че Преходът означава осъзнаване, без каквито и да било ограничения на физически план. (6-696)
IV. Болестта и смъртта са състояния, присъщи на самата субстанция; докато човек се отъждествява с формата, той ще бъде подчинен на Закона за Разтварянето. Това е фундаментален, естествен закон, който управлява живота на формите във всички царства на природата. (17-501)
V. Както има техники за живеене, така има и техника на умиране... (4-302)
VI. ... [Хората] не виждат аналогията между смъртта и съня. Смъртта в крайна сметка е само една по-дълга пауза в дейността на физически план; човекът просто е „излязъл" за по-продължителен срок. (4-495)
VII. ... най-добре е смъртта да се разглежда като опит, който ни освобождава от илюзията на формата... (22-243)
VIII. ... смъртта е само промеждутък в живота на непрекъснато натрупване на опит... тя бележи определено преминаване от едно състояние на съзнание в друго. (22-242)
IX. Смъртта се прокрадва към индивида, когато (в обикновения смисъл на думата) от физическото тяло си отиде волята за живот и нейното място се заеме от волята за оттегляне. (18-164/5)
Х. Когато човечеството започне да осъзнава своята душа ..., смъртта ще се разглежда като „заповядан" процес, протичащ в пълно съзнание и с разбиране на цикличната цел. (17-435/6)
XI.... "Работа по възвръщането"... „Изкуството на оттеглянето"... „Процесите на интеграция"... Тези три процеса изразяват същността на Смъртта. (17-394/5)
XII. Смъртта е акт на интуицията, предадена от душата на личността и след това изпълнена от индивидуалната воля в съгласие с божествената воля. (16-599)
XIII. После се разнася Словото. Спусналата се сияеща точка светлина се издига, откликвайки на смутно доловения призивен звук и привличана от своя изначален източник. Това човекът нарича смърт, а душата - живот. (17-469)
XIV. Възкресението, а не смъртта, е основният принцип на живота. Смъртта е само преддверие към възкресението. (13-469)
Част I
Настоящият цикъл е краят на епохата и през следващите двеста години ще се премахне смъртта, както сега разбираме този голям преход, и ще се установи съществуването на душата. (14-96)
(1)[1] ДУШАТА ще бъде позната като същност, като мотивиращ импулс и духовен център, поддържащ проявените форми. В близките десетилетия ще се потвърдят някои велики убеждения. Задачата на Христос и главната Му мисия преди две хилядолетия е била да покаже божествените възможности и способности, заложени във всяко човешко същество. Казаното от Него, че всички сме синове на Бога, деца на един Отец, в бъдеще ще се разглежда не като прекрасно, мистично и символично твърдение, а като научно положение. Нашето всеобщо братство и същностното ни безсмъртие ще бъдат утвърдени като факти на природата. (14-96)
(2) Необходима е смелост, за да се посрещне фактът за смъртта и ясно да се формулират убежденията за нея....
Смъртта е единственото събитие, което можем да предскажем с абсолютна увереност, но въпреки това повечето човешки същества отказват да мислят за него, докато не се изправят срещу неизбежния край на личността. Хората посрещат смъртта по различни начини; някои внасят в това приключение чувство на самосъжаление и са толкова погълнати от онова, което оставят и което ще завърши за тях и от раздялата с всичко онова, което са натрупали през живота си, че истинското значение на неизбежното бъдеще е неспособно да задържи тяхното внимание. Други я посрещат смело, като се стремят да направят по най-добрия начин това, което не може да бъде избегнато, и храбро обръщат лице към смъртта, тъй като не могат да направят нищо друго. Тяхната гордост им помага да посрещнат това събитие. Някои напълно отказват да разглеждат възможността за смърт; те се самохипнотизират, като привеждат себе си в състояние, при което мисълта за смъртта не намира място в тяхното съзнание и те не обмислят тази възможност, така че, когато моментът настъпи, те са неподготвени и безпомощни, като не им остава нищо друго, освен просто да умрат. Отношението на християните, като правило, представлява по-категорично приемане на Божествената воля и случващото се; те са изпълнени с решимост да считат това събитие за добро, [2] дори то да не изглежда такова от гледна точка на обстоятелствата и заобикалящите ги условия. Непоколебимата вяра в Бог и предопределената Му цел за всеки индивид им позволява да преминат с триумф през смъртта, но ако някой им спомене, че това е просто друга форма на фатализъм на православния мислител и твърда вяра в неизменността на съдбата, те не биха се съгласили с това и ще се скрият зад името на Бога.
Смъртта обаче е повече от всичко това и може да бъде посрещната по различен начин. Тя може да има определено място в живота и мисленето и за нея можем да се подготвяме като за нещо неизбежно, което е просто Носителят на Промените. По този начин ще направим процеса на смъртта планирана част от цялостната ни жизнена цел. Можем да живеем със съзнанието за безсмъртието и това ще придаде допълнителна красота и колорит на живота; можем да култивираме осведоменост за своя бъдещ преход и да живеем с очакване на това чудо. Разглеждането на смъртта като прелюдия към понататъшен жизнен опит й придава един по-различен смисъл. Тя се превръща в мистично преживяване, форма на посвещение, което намира своята кулминационна точка в Разпятието. Всичките предишни по-малки себеотрицания ни подготвят за това велико себеотрицание; всички предишни смърти са само прелюдия към този изумителен епизод на умиране. Смъртта ни носи освобождение - вероятно бременно, макар и в крайна сметка постоянно - от телесната природа, от съществуването на физически план и от неговия видим опит. Това е освобождение от ограниченията; и независимо от това дали човек вярва (подобно на многото милиони), че смъртта е само промеждутък в живота на непрекъснато натрупване на опит, или смята (както многото други милиони), че е край на всякакъв подобен опит, не може да се отрече фактът, че тя е преход от едно състояние на съзнание в друго. (22-240/2)
(3) Изследователите на религията ще изучават тази страна на проявлението, която наричаме „жизнена страна", така както учените изследват така наречената „материя", но и едните и другите ще достигнат до разбирането за тясната връзка между двете, като по този начин старата празнина и древната война между науката и религията ще бъдат временно изоставени. Ще се появят определени методи за доказване на факта, че животът остава след смъртта на физическото тяло и етерната мрежа ще бъде призната за фактор в това отношение. (3-429)
(4) Първата крачка към доказване на съществуването на душата е да се установи оцеляването, макар това да не [3] доказва непременно безсмъртието. Все пак то може да се разглежда като стъпка в правилната посока. Това, че нещо оцелява след смъртта и се запазва след разлагането на физическото тяло, постоянно намира нови потвърждения. Ако това не е така, то ние сме жертва на колективна халюцинация и мозъците и умовете на хиляди хора са объркани и лъжливи, болни и изкривени. По-трудно е да се повярва в такова колосално безумие, отколкото в неговата алтернатива - разширеното съзнание. Такова психическо развитие обаче не доказва съществуването на душата; то служи единствено за разрушаване на материалистичните възгледи. (14-98/9)
(5) Едва ли е необходимо да се казва, че проблемът за смъртта се корени в привързаността към живота, която по същество е най-дълбокият инстинкт, заложен в човешката природа. Това, че според божествения закон нищо не се губи, се признава от науката; така истината за вечното съществуване се приема в една или друга форма от мнозинството. В хаоса от теории се открояват три основни решения, добре известни на всички мислещи хора:
1. Строго материалистичната концепция ни убеждава, че жизнен опит и израз на съзнателен живот има само по време на съществуването на веществената физическа форма; след смъртта и разлагането на телата повече няма никакво съзнателно, действащо и самоидентифициращо се човешко същество. Чувството за “АЗ"-а, усещането за личността като за нещо различно от всички други личности, изчезва с разрушаването на формата; личността се разглежда само като съвкупност от съзнанието на телесните клетки. Тази теория отрежда на човека същото място, което имат и всички останали форми от трите царства на природата. Тя се основава на нечувствителността на средния човек към живота, отделил се от осезаемия си веществен проводник; пренебрегвайки всички свидетелства за противното, тя твърди, че доколкото не можем да видим (визуално) и да докажем (осезаемо-веществено) оцеляването на ,АЗ"-а, или на безсмъртната същност, след смъртта, дотолкова подобно явление не съществува. Тази теория вече няма толкова много привърженици, като по-рано, особено както през материалистичната викторианска епоха.
2. Теорията за условното безсмъртие все още се подкрепя от някои фундаменталистки и теологично ограничени мислителни школи, както и от отделни представители на интелигенцията, които са доминирани от егоистичната тенденция. Според това виждане само достигналите определена степен на духовно развитие и онези, които признават утвърдения набор от [4] теологични постулати, могат да бъдат удостоени с дара на личното безсмъртие. Има и такива високоинтелектуални хора, които се опитват да докажат, че развитият и културен ум е височайши дар за човечеството и който го притежава автоматично си е осигурил вечно съществуване. Една от школите пък лишава от безсмъртие всички, които са духовно непокорни и отрицателно настроени към нейните теологични догми, като ги осъжда или на пълно унищожение (като материалистите), или на вечно наказание, което предполага нова форма на безсмъртие. Вродената доброта на човешкото сърце обаче е толкова силна, че малцина са достатъчно отмъстителни и немислещи, за да разглеждат подобно положение като приемливо; към тях по необходимост трябва да прибавим и онези скарани с мисленето хора, които избягват всяка умствена отговорност и сляпо вярват в теологичните догми. Предлаганото от ортодоксалните и фундаменталистки школи християнско тълкувание се оказва несъстоятелно в светлината на логичното разсъждение. Сред аргументите за неговата неистинност е и фактът, че в основата на Християнството лежи великото бъдеще, което обаче е лишено от минало; според тълкувателите това бъдеще зависело изцяло от активността на човека в настоящия жизнен епизод, без да се отчитат особеностите и различията на отделните хора. Това е допустимо само от гледна точка на теорията за антропоморфното Божество, чиято проявена воля определя настоящето, което няма минало, а само бъдеще; несправедливостта на тази концепция се разбира от мнозина, но неразгадаемата Воля Божия не трябвало да се подлага на съмнение. Милиони хора все още се придържат към тази Вяра, но тя вече не е толкова силна, както преди век.
3. Теорията за превъплъщението, която винаги е била приемана (макар и с глупави добавки и тълкувания) на Изток, е позната на всички мои читатели и става все по-популярна на Запад. Тази доктрина е била също толкова изопачена, както и ученията на Христос, Буда и Шри Кришна от техните закостенели и умствено ограничени теолози. Основните факти за духовния произход, за спускането в материята, за еволюирането чрез последователни въплъщения във форми дотогава, докато тези форми не станат съвършен израз на вътрешното духовно съзнание, както и различните посвещения, с които завършва всеки цикъл на въплъщение, се приемат и признават с по-голяма готовност от когато и да било преди. [5]
Такива са главните решения на проблема за оцеляването и безсмъртието на човешката душа; те се опитват да отговорят на вечните въпроси на човешкото сърце: Защо, как, къде? (17-400/2)
(6) Скоро фактът за оцеляването и вечното съществуване ще премине от областта на съмнението в тази на увереността... Никой повече няма да се съмнява, че след разлагането на физическото тяло човекът остава като съзнателно живо същество. Ще стане известно, че той продължава да увековечава своето съществуване в области, разположени над физическата. Ще се знае, че той е жив, буден и съзнателен. Това ще бъде постигнато чрез:
а) развиване способностите на човешкото физическо око...; така ще бъде открито етерното тяло... и ще бъде видяно, че човек изпълва това тяло;
б) увеличаване броя на хората, способни да използват „отново събуденото трето око"; това ще потвърди безсмъртието, защото те с лекота ще могат да виждат човека, захвърлил (след физическото) и своето етерно тяло;
в) откритие в областта на фотографията, което ще докаже оцеляването;
г) използване на радиото от тези, които са си отишли;
това в крайна сметка ще доведе до установяване на връзка, която ще прерасне в истинска наука;
д) постигане на сетивност и установяване на контакти, които ще позволят на човека да вижда фините реалности; това ще му разкрие природата на четвъртото измерение и ще обедини обективните и субективните сфери в нов свят. Смъртта ще изгуби своя страховит облик и специфичният ужас от нея ще изчезне. (17-412/3)
(7) Ясно е, че когато този подход към факта на смъртта и изкуството на умиране се утвърди в масовото съзнание, общата психична нагласа на човешкия род ще претърпи положителна промяна. Постепенно към това ще се прибави и установяването на телепатична връзка между хората; човешкият интелект непрестанно ще расте и човечеството все повече ще се фокусира на менталните равнища. Така телепатичната връзка ще стане тривиално явление; гаранция за това е съвременният спиритуализъм, макар че сега той е сериозно изопачен в резултат на пожелателното и самозалъгващо се човешко мислене, в което има много малко истинска телепатия. [6] Мисловният контакт с егото на покойни роднини и приятели, който сега се демонстрира от медиумите (в транс или не), не е истинска връзка между развъплътения човек и този, който е още във форма. Това трябва да се помни. Докато умът не стане естествено телепатичен, ще могат да се срещат (макар и много рядко) медиумични феномени, основани на ясно-виждане и ясночуване, а не на транс. Този медиумизъм все пак ще е изцяло астрален и ще осъществява контакта чрез трето лице; това ще внася в него много грешки и заблуди. Той обаче ще бъде крачка напред в сравнение със сегашните медиумични сеанси, които на практика игнорират починалия; на питащия се съобщава онова, което медиумът чете в неговата аура -спомени за външния вид на отишлия си и за свързани с него значими жизнени епизоди, плюс сантиментални съображения по повод на искан съвет, доколкото питащият предполага, че починалият трябва да е станал по-мъдър, отколкото преди. Ако понякога медиумите успяват да установят реална връзка, това става защото и питащият, и починалият са ментален тип хора и поради това между тях съществува естествен телепатичен контакт, който медиумът улавя.
Расата прогресира, развива се и става все по-ментална.
Връзката между живите и „мъртвите" може да се осъществява на менталните равнища, които предшестват процесите на интеграция; истинското прекъсване на контакта идва едва когато човешката душа бъде реабсорбирана от свръхдушата, което е пролог към следващото въплъщение. Към този момент обаче фактът за дадената връзка напълно ще е изкоренил страха от смъртта. За учениците, които работят в ашрама на Учителя, дори този процес на интеграция няма да бъде препятствие. (17-395/6)
(8) Така ние ще станем свидетели на постепенната поява в света на голяма група обучени психици, които разбират своите способности и функционират на астрален план толкова разумно, както и на физически и които подготвят себе си за изразяване на висшите психични способности - духовното възприятие и телепатията. В крайна сметка тези хора ще основат корпус от свързани души - посредници между тези, които са пленници на физическото тяло и не могат да виждат и чуват на астрален план и онези в подобно положение, които са пленници на астралния план, лишени от физически механизъм за отклик.
Затова налице е голяма необходимост от това не да прекъсваме обучението и подготовката на нашите психици и медиуми, а да им [7] осигурим правилна подготовка и разумна протекция, така че с тяхна помощ да свържем двата свята -физически и емоционален. (13-15)
(9) Към края на следващото столетие смъртта (в сегашния й смисъл) ще се приема за несъществуваща. Непрекъснатостта на съзнанието ще бъде масово явление и толкова много високоеволюирали хора ще действат едновременно и в двата свята, че древният страх ще отмре и отношенията между астралния и физическия план ще станат толкова стабилни и научно контролирани, че работата на изпадащите в транс медиуми постепенно и закономерно ще приключи. (4-301)
(10) Бих искал да отбележа, че така нареченият трансов медиумизъм неизбежно ще отстъпи място на медиумизма, предлаган от ясновиждащите и ясночуващите на астрален план, които благодарение на напълно пробуденото си съзнание и бдителен и активен мозък могат да станат посредници между хората във физически тела (на слепите и глухите за по-фините нива) и на онези, които, изоставяйки своите тела, са лишени от възможността за физическа комуникация. Психици от този тип могат да общуват с двете групи и тяхната ценност и полезност като медиуми е неоценима, когато те са целенасочени, безкористни, чисти и предани на своето служене. В своето обучение обаче те трябва да избягват сегашните негативни методи и вместо да „бездействат за развитие" в празнота и тишина на очакване, те трябва да се стремят да работят позитивно като души, запазвайки съзнателен и разумен контрол над низшия механизъм на своето тяло; те трябва да са наясно кой център от тялото си използват по време на психичната работа и да се научат да гледат Като души на света на илюзиите, в който работят; от висотата и чистотата на своята позиция те трябва да виждат ясно, да слушат правилно и да съобщават точно, като по този начин служат на своята епоха и поколение, превръщайки астралния план в познато и добре известно място на активност и запознавайки човечеството със състоянието на съзнание, в което техните събратя придобиват опит, живеят и следват Пътя. (13-12/3) (11) В настъпващата Епоха на Водолея ще станем свидетели на това как човечеството създава култура, която е чувствителна към по-фините и по-висши [8] духовни ценности и цивилизация, която е свободна от заслепението и от значителна част от илюзията, която в настоящето характеризира хората от Арийската раса. Ще бъдем свидетели на расов живот, който ще бъде въплътен във форми, запълващи съществуващите сега празнини. Тази епоха ще бъде свободна от заболяванията, които се разглеждат като най-тежки в настоящето, макар че смъртта и някои форми на телесни увреждания, завършващи в крайна сметка с летален изход, несъмнено ще се запазят. Преодоляването на смъртта зависи не от отстраняването на телесните заболявания, а от постигането на онази непрекъснатост на съзнанието, която пренася от живота на физически план във вътрешното субективно съществуване. Групи от този трети тип могат да станат пазители на това състояние на съществуване. Следователно техният проблем се състои в това да ... развиват онази непрекъснатост на съзнанието, която ще „отвори вратите на живота и ще разсее страха, породен от изчезването на познатото". (13-44/5)
Част II
Представите ни за смъртта са погрешни: ние я разглеждаме като най-страшното събитие, но в действителност тя е велико спасение, което ни позволява да встъпим в по-голяма активност и да се освободим от кристализиралия проводник и неподходящата форма. (19-64/5)
(1) [11] Нашата тема сега е спасението от телесната природа чрез процеса на смъртта...
Нека най-напред да дефинираме този тайнствен процес, на който са подвластни всички форми и който често се възприема като ужасяващ край - ужасяващ, защото е неразбран. Умът на човека е толкова малко развит, че страхът от непознатото, ужасът от необичайното и привързаността към формите са породили ситуация, в която на едно от най-благодетелните събития в жизнения цикъл на въплъщаващия се Божи Син се гледа като на нещо, което трябва да се избягва и отлага колкото е възможно по-дълго.
Смъртта, ако можехме да осъзнаем това, е една от най-честите видове активност. Ние сме умирали много пъти и ще умираме отново и отново. Смъртта всъщност е въпрос на съзнание. Сега осъзнаваме себе си във физическия план, а миг по-късно сме се отдалечили и сме активно съзнателни в друга сфера. Смъртта ще предявява своя древен ужас само докато нашето съзнание е отъждествено с формата. Щом започнем да се осъзнаваме като души и открием, че сме способни да фокусираме своето съзнание (или будност) по желание във всяка форма, на който и да е план, в която и да е посока сред формите на Бога, ние повече няма да познаем смъртта.
За средния човек смъртта е катастрофален край, който означава прекъсване на всички човешки отношения, прекратяване на всяка физическа активност, раздяла с всякакви прояви на любов и привързаност и преминаване (насилствено и принудително) в непознатото и пораждащото страх. Тя е аналогична на напускането на светлата, топла, приветлива и позната стая, в която са събрани нашите любими хора, и излизане в студената и тъмна нощ, където си сам и обзет от ужас, надяващ се на най-доброто, без обаче да си сигурен в нищо.
Хората обаче са склонни да забравят, че всяка нощ по време на сън те умират за физическия план и живеят и действат в други сфери. Забравят, че вече притежават способността да напускат физическото си тяло, но доколкото все още не могат да върнат [12] в съзнанието на физическия си мозък спомена за това излизане и за последващото прекъсване на активния живот, те не виждат аналогията между смъртта и съня. Смъртта в крайна сметка е само една по-дълга почивка в дейността на физически план; човекът просто е „излязъл" за по-продължителен срок. Процесите на всекидневния сън и тези на случайното умиране са идентични с тази разлика, че по време на сън магнетичната нишка (енергийният поток), по която протича жизнената сила, остава невредима и осигурява път за връщане в тялото. В случай на смърт тази жизнена нишка се разкъсва и съзнателната същност вече не може да се върне в плътното физическо тяло, което (лишено от свързващото го начало) се разлага. (4-493/5)
(2) 1. Страхът от смъртта се дължи на:
а) тревогата от непознатото и неопределеното;
б) ужаса от окончателното разкъсване на връзките;
в) съмненията в реалността на безсмъртието;
г) болката, че напускаш или си напуснат от любимите хора;
д) древните, дълбоко скрити в съзнанието реакции, свързани с предишни насилствени смърти;
е) вкопчването в живота на формата вследствие на отъждествяване с нея (в съзнанието);
ж) старото погрешно учение за рая и ада, които имат еднакво отблъскващ смисъл за някои типове хора.
Аз разказвам за Смъртта като човек, който я познава от опита на външния свят и като вътрешно жизнено изражение. Смърт няма. Както знаете, съществува само встъпване в по-пълноценен живот и свобода от ограничеността на телесния проводник. В процеса на разкъсване на връзките няма нищо застрашително, освен в случаите на насилствена и внезапна смърт, когато единствените истински неприятни неща са внезапното всепотискащо чувство за надвиснала опасност и разрушение и още нещо, което много напомня за електрически шок. Но не повече от това. За неразвитите хора смъртта е буквално сън и забвение, защото умът е недостатъчно пробуден за да реагира, а складът на паметта все още е практически празен. За средния добър гражданин смъртта е продължение на жизнения процес в сферата на съзнанието и следване на присъщите за живота му интереси и тенденции. Неговото съзнание и оценъчна дейност [13] са неизменно същите. Бидейки закрилян, той не чувства голяма разлика и често дори не осъзнава, че е преминал през епизода на смъртта. Злите, крайно егоистичните хора, престъпниците и тези, които живеят изключително заради материалните блага, в крайна сметка се оказват пленници на едно специфично състояние, което ние наричаме „привързаност към земята". Земната ориентация на всички техни желания и изкованите от тях връзки със земята ги принуждават да останат в близост до нея и вкопчвайки се в земната среда, те отчаяно и на всяка цена се опитват да възобновят контакта със земното. Макар и рядко, в подобно състояние могат да се окажат добри и прекрасни хора, задържани от огромната си лична любов към оставащите на земята или от неизпълнението на поет неотложен ангажимент. За стремящия се смъртта е незабавно встъпване в една специфична сфера на служене и изява, с която той е свикнал и която веднага разпознава. В часовете на земния си сън той е подготвил това поле на активно служене и учене, но сега функционира в него през цялото денонощие (ако използваме понятието за време на физическия план), вместо само през времето за земен сън. (4-300/1)
Сподели с приятели: |