20 ЛЕКЦИИ
държани в Берлин
между 23. 5. 1904 и 2. 1. 1906 г.
превод от английски: ВЕРА ГЮЛГЕЛИЕВА
НЕРЕДАКТИРАН ПРЕВОД
изготвил: ПЕТЪР ИВАНОВ РАЙЧЕВ – препис от копие
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
СТР.
1. Бележки на редактора на немското издание.................................6
І.
2. ПЪРВА ЛЕКЦИЯ, Берлин, Петдесятница, 23 5. 1906 г..............8
Света троица - празник на освобождение на човешкия дух. Света Трои- ца и нейната връзка със световната еволюция, според ръкописа от Ва- тиканската библиотека и друг в притежание на Граф Сен Жармен. Двете велики световни философии на петата Коренна Раса: Египто-Индо-евро- пейски мироглед, зависещ от интуицията на Девите; Персийско-Герман- ския световен мироглед, свързан с интуицията за Асурите Контрастът между тези два потока. Началото на човешкото прераждане през Лему- рия и събития, свързани с това. Грехопадението на Човека като нещо необходимо за търсещото свобода човечество. Прометей като представител на човешкия стремеж за свобода. Справката за Мистерията на Света Троица в Евангелието на Йоана. Света Троица като символ на стремежа на човека за свобода.
3. ВТОРА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 10 6. 1904 г……………....................18
Контрастът между Каин и Авел. Окултната сърцевина в Мойсеевия разказ за Адам и Ева и техните потомци. Полово размножаване само от времето на Сет. Преминаването от Адам към Сет: Каин и Авел. Контрастът между Каин /мъжкия дух/ и Авел /женския дух/: Принципът, свързан с интелекта и принципът на вдъхновението. Раждането на егоизма чрез интелекта. Борбата срещу окултните неприятели на човечеството; расата на Ракшасите. Изпълнението пророчеството на Нострадамус чрез основаване на Теософското Общество и новоустановяването на първоначалните мистерии. Учението за прераждането и карма.
4. ТРЕТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 30 9. 1904 г……….............................24
Мистериите на Друидите и на "Дротите". Дроти или Друиди, древните германски посветени. Трите степени на посвещение. "Едда" като описание на онова, което фактически е ставало в древните Дротически Мис- терии. Свещеникът на Друидите като архитект на човешката раса; слабо копие на това във вярванията на Свободните зидари.
5. ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 7 10. 1904 г….............................28
Прометеевата легенда. Екзотеричното, алегоричното и окултното тълкуване на легендите. Прометеева та легенда. Нейното тълкуване като мистериен разказ за историята на след-Атлантида. Лемурийските, Атла- нтските и Следатлантските времена. Откриването на огъня, и Прометей като представител на Следатлантските времена. Контрастът между кама -манасичното мислене на Епиметеус и манастичното мислене на Про- метей, посветеният водач към мъдрост и дело на Следатлантското чове- чество.
6. ПЕТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 4. 11. 1904 г……..................................37
Мистерията, известна на Розенкройцерите. Митът за Каин и Авел и за Хирам и Сломон /Легендата за Храма/, даден от Кристиян Розенкройц на Розенкройцерското Братство в ХV столетие. Легендата като символично представяне на съдбата на 3-тата, 4-тата и 5-тата Подраси на Пе- тата Коренна раса във връзка с развитието на Християнството. Христи- янският принцип за равенството на човека пред погледа на Бога и неговото приложение в световния смисъл по време на Френската Революция. Граф Сен Жармен и Френската Революция. Християнството и Разпна- тият и бъдещето Християнство на Кръста на Розата. Тайната на От лятото Море и Златният Триъгълник.
7. ШЕСТА ЛЕКЦИЯ, Берлин 11. 11. 1904 г……….........................44
Манихеизъм. Духовното течение Манихеизъм. Животът на неговия основател Мани. Великият опонент на Манихеизма и Манихейското тълкуване на злото като ненавременно добро и Манихейският принцип за собствено духовно просветление /Фауст/ като противоположност на принципа на външния авторитет /Августин и Лютер/. Взаимодействие на добро и зло във връзка с принципа на живот и форма. Животът и формата в еволюцията на Християнството. Победа на злото чрез благост като задача на Манихейския духовен поток. Противодействието на Авгу- стин срещу Фауст и битката на Йезуитизма срещу Свободното-Зидар- ство.
8. СЕДМА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 2. 12. 1904 г /първа лекция/............53
Същността и задачата на Свободното-Зидарство /Свободното-Ма- сонство/ от гледна точка на Духовната Наука. Легендата за Храма като основа на Свободното-Масонство. Церемонии на посвещение при Занаятчийското Масонство/Синьо Масонство/. Майсторската степен и Легендата за Храма. Символичните действия като образ на окултни събития на астралното поле. Свободните-Масони фактически са били в древни времена практикуващи зидари. Архитектурата в отношение към едно знание за вселената. Свободното-Масонство е надрасло своята дей- ствителна задача; неговото оправдано съществуване през 4-тата Подраса.
9. ОСМА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 9. 12. 1904 г. /втора лекция/..............61
Същността и задачата на Свободното-Зидарство /Свободно-Масон- ство/ от гледна точка на Духовната Наука. Свободното-Масонство, една външна обвивка, на която липсва правилното съдържание. Гьоте и Свободното-Масонство. Свещеният Царски Свод. Действено Масонство и архитектура та. Висшите степени. Манифестът на Великия Ориент на Мемфиското и Мизриамското Масонство в Германия. Значението на Ле- гендата за Храма, на Действуващото Масонство; интуитивно знание, което трябваше да изчезне. Нашата епоха /петата Подраса/ като истинската епоха на човешкото разбиране. Превръщането на минералния свят чрез човешката духовност като значение на Отлятото Море. Речта на английския министър-председател
Лорд Балфор за значението на електричеството: Справка за повратната точка в човешкото мислене. Много древния произход на свободно-масонските институти.
10. ДЕВЕТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 16. 12. 1904 г. /трета лекция/.......71
Същността и задачата на Свободното-Масонство от гледна точка на Духовната Наука. Свободното-Зидарство на Висшите Степени. Съчета- ния ритуал на Мемфис и Мизраим. Калиостро и Висшите Степени. Фи- лософският камък /безсмъртието/ и Мистичният Пентаграм в учението на Калиостро. Френската революция и Граф Сен Жармен. Разликата между стъпка по стъпка посвещението във Висшите Степени и демократичната администрация на знание при Занаятчийското Масонство. Чети- ри учебни метода на ритуалите на Мемфис и Мизраим. Реалността на окултните институти: значението на външните форми. Новото знание за атома, бъдещето знание за връзката между атома, електричеството и човешката мисъл.
ІІ.
11. ДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, Берлин, 23. 12. 1904 г. ...............................80
Еволюцията и инволюцията както те се тълкуват от окултните об- щества. Значението на окултното знание при подтикване съзнателното удължаване на живота, безсмъртието. Всемирният закон за развитието на съзнанието. Задачата на нашата епоха да проникне минералния свят с човешкия дух. Одухотворени природни царства са бъдещето душевно съдържание на човека, почиващо на закона на еволюцията и инволю- цията. Бъдещето проникване на човешкия дух в атома. Връзка на атома, мисълта и електричеството. Значението на формите във връзка с бъдещите степени на развитие. Тяхното съответствие с Висшите Степени на Свободното-Масонство. Петата Подраса като епоха на чистия интелект, като епоха на егоизма и неговото поражение.
Сподели с приятели: |