Въпроси за Простото
Хуанди, Жълтия император
Глава Първа
ИСТИНАТА, СЪОТВЕТСТВАЩА НА БОЖЕСТВЕНИТЕ ПРЕДНАЧЕРТАНИЯ ОТ ДРЕВНИ ВРЕМЕНА
Император Хуанди
Чувал съм, че в древни времена хората са доживявали до дълбока старост. Днес дори петдесетгодишен човек изглежда вече като развалина. С какво е свързано това - с промяната на условията за живот или вината е в самите хора?
Лекарят Цибо
В древността хората са живеели в съответствие с Дао, Висшия Закон. Те спазвали правилата на взаимоотношенията между Ин и Ян, водели въздържан, прост и редовен живот. Били здрави и телом, и духом, поради което можели да доживяват до стогодишна възраст. Днес хората пият спиртни напитки като вода, често са крайно невъздържани, търсят все нови и нови удоволствия - затова едва доживяват до петдесетте. Според учението на мъдреците, за да се избегнат извратените фън -(патогенните външни въздействия), хората трябва да водят прост и спокоен живот. Така цялата енергия на човека се запазва в "резерв" и осигурява на тялото неуязвимост към болестите. За да пребивава в покой сърцето, мъдрецът трябва да се въздържа от желания; допустима е умората на тялото, но умората на духа - никога. Ако живее в подобна простота, и днес човек може да доживее до сто години.
Император Хуанди
Известно е, че старците не могат да имат деца. Дали това е предначертано от небесата?
Лекарят Цибо
При момичетата енергията на бъбреците се оформя, когато станат на седем години, (благодарение на което) косите и зъбите им достигат максимален блясък. На четиринадесет годишна възраст (два пъти по седем,) настъпва полова зрялост и започват да работят половите жлези. Точно в този момент се проявява енергията на "съда на зачатието" и се усилва (енергията на) меридиана Джун Май. По това време се появява месечният цикъл и момичетата стават способни да раждат деца. На двадесет и една годишна възраст (три пъти по седем) енергията на меридиана на бъбреците достига максималната си активност - тогава израстват (зъбите-)мъдреци. През двадесет и осмата година (четири пъти по седем) заякват костите и мускулите, а тялото се изпълва със сила. На тридесет и пет години ("пет пъти по седем) кръвта и енергията (цисюе) на меридианите Ян Мин (на Стомаха и Дебелото черво) започват да отслабват. Лицето се покрива с бръчки, косите започват да опадат. На четиридесет и две ('шест по седем) отслабват шестте янски меридиана в горната част на тялото, лицето се състарява още повече, а косите посивяват. На четиридесет и девет години (седем пъти по седем), започва да отслабва енергията на "съда на зачатието" и на меридиана Джун Май, половите хормони се изтощават, подземната енергия се прекъсва, животът в долната част на корема спира и жената става безплодна.
При момчетата енергията на бъбреците започва да функционира, когато станат на осем години, вследствие на което зъбите и косите им придобиват съвършен блясък. Когато станат на шестнадесет (два пъти по осем), енергията на бъбреците се засилва, в играта влизат половите хормони; момчето става мъж и получава способността да опложда. Максималната си активност енергията на бъбреците достига, когато младежът навърши двадесет и четири (три по осем) години. Тогава се появяват (зъбите-)мъдреци. На тридесет и две (четири по осем) -мъжът е в пълната си сила. Енергията на меридиана на бъбреците отслабва при четиридесетгодишните (пет по осем) мъже, зъбите и косите проредяват. На четиридесет и осем (шест по осем,) години енергията на шестте янски меридиана в горната част на тялото се изтощава, косите посивяват, а тялото се покрива с бръчки. На петдесет и шест (седем по осем) се изтощава енергията на меридиана на бъбреците, мускулите губят тонуса си и секрецията на половите хормони се забавя. На шестдесет и четири (осем по осем) косите и зъбите опадат. Равновесието между всички органични течности се осигурява от меридиана на бъбреците. Той е този, който приема и натрупва всички енергийни субстанции, произведени от петте плътни и шестте кухи органа (Джан и Фу). За да могат половите хормони да поддържат целия организъм, необходимо е петте органа (Джан) да имат максимална активност и съвършено функциониране. Ако тези органи се източат, секрецията на половите хормони спира. Това води до отслабване на мускулатурата и деформация на костите, което е външният признак за мъжко безплодие.
Император Хуанди
Известно е, обаче, че някои възрастни мъже все пак могат да имат деца. Как да се обясни този факт?
Лекарят Цибо
Обяснението е свързано с това, че със съвършенството (пълнотата) на енергията на меридиана на бъбреците при тези хора, енергията и кръвта им остават в състояние на активност по-продължително време. Все пак, мъжът не може да опложда след шестдесет и четвъртата си година, а жената не е способна да зачене след като навърши четиридесет и девет.
Глава Втора
ИЗКУСТВОТО ДА УПРАВЛЯВАМЕ СВОЯ ЖИВОТ СПОРЕД СЕЗОНИТЕ
Лекарят Цибо
Пролетта е време за издигане на сока - в този период се възобновява животът и на небето, и на земята. Всичко се намира в стадий на оплождане. През този сезон човек не трябва да преуморява тялото си, за да осигури условия за зараждане на новата енергия. В този период трябва да се укрепва, а не да се отслабва, защо това е време за отплата, а не за наказание. Накратко, за да е в съответствие с енергиите на пролетта, човек трябва да се подхранва с нова (зараждаща се) жизненост. При нарушаване на този принцип страда черният дроб.
Лятото е период на растеж. Енергиите на небето и земята се обединяват. (Според космическата философия, една част от човека е в небесата, а друга част - на земята, именно през летния сезон тези две части се обединяват). Всичко в природата цъфти и ражда плодове. В този период не е редно "насилствено"да се активизира тази сила, необходимо е да й се позволи да се разпространи из целия организъм, което е и най-добрия начин да се подържа жизнеността. При нарушение на този принцип (Дао) през есента могат да се очакват преждевременни настинки, кашлица, а през зимата - сериозни заболявания.
Есента е период на равновесие между енергиите на небето и земята. Тогава енергията на небесата е по-буйна, а енергията на земята - по-спокойна. През този сезон човек трябва да сдържа проявите на волята си (желанията си), тъй като енергията на есента може да бъде много жестока. В този период трябва да се пречисти и енергията на белите дробове. При нарушаване на този принцип (Дао) се нанася вреда върху белите дробове и през зимата могат да се очакват разстройства.
През зимата всичко се прибира и скрива, това е сезон за "оттегляне в дълбочина", тъй като навън цари прекалено голям студ. През този период не трябва да се тревожи енергията Ян и да се подкрепя нейното разсейване, защо това е равнозначно на действие, съответстващо на енергията на зимата. При нарушаване на този принцип (Дао) се нанасят вреди върху енергията на бъбреците. Резултатът е, че следващата пролет може да се очаква атония в крайниците.
Ако небесната и земната енергия не са обединени, болестите атакуват жизнените отвори. Преобладаването на земната над небесната енергия може да се уподоби на отсъствието на благословената роса, която престава да освежава земята - това създава прекалена сухота, вследствие на което, "лошите фън (ветрове)” могат да нападнат човешко тяло, предизвиквайки в него органични нарушения.
И така, ако енергията на пролетта се насили, енергията на меридианите Шао Ян (Тройния нагревател и Жлъчния мехур) не използва както трябва всички преимущества на този сезон и възникват смущения в черния дроб.
Ако енергията на лятото се подложи на насилие, меридианите Тай Ян не получават необходимия импулс (т.е. меридианите на Тънкото черво и Пикочния мехур), което води до отслабване на енергията на сърцето.
При насилие спрямо енергията на есента се премахва възможността за стабилизиране на енергиите Тай Ин (Бели дробове и Далак) и се нарушава енергията на белите дробове.
Ако енергията на зимата се подложи на насилие, енергията Шао Ин (Сърце и Бъбреци) не намира покой и това отслабва енергията на бъбреците.
И така четирите сезона, Ин и Ян са същността на всички неща. През пролетта и лятото мъдреците поддържат енергията Ян, а през есента и зимата - енергията Ин. Действайки по този начин, човек укрепва корените на живота си.
Всяка разновидност на материята се характеризира с две фази - първоначална - фаза на зараждане, и след това - фаза на растеж. Естествено, ако "се отсече корена на живота, отстранява се и възможността за неговия разцвет".
Ян и Ин, четирите годишни времена - това също е началото и краят на материята, това е същността на живота и смъртта. Да се наруши съзнателно хода на тази еволюция означава човек да навлече гибел върху собствената си глава. Обратно - ако се живее в съответствие с нея, тогава се избягват сериозните заболявания. Това е главния принцип на живота, това е жизненото Дао. Мъдрите се ръководят от него, а нищожните, дори да вярват в съществуването му, обикновено не го следват. Хармонията между Ин и Ян означава живот, противопоставянето им – смърт. (Трябва да се избере) - мир или раздори. Затова мъдрият не чака хората да се разболеят и тогава да започне да ги лекува. Той ги направлява и ръководи, докато все още имат добро здраве, като ги подтиква да следват принципа на Дао. Именно така той ги подържа в цветущо състояние. Той се стреми не да отстранява възникналите нарушения, а да запазва благия порядък. Лекуването на болестите или отстраняването на възникналите нарушения може да се сравни с човек, очакващ първо да се появи чувство за жажда, едва след което да започне копаенето на кладенец.
Глава Трета
ЕНЕРГИЯ И КОСМОС
Ин и Ян са източник на (целия) живот. Девет телесни отвора има човек, девет океана - Земята, пет (плътни) органа има в тялото, пет звука -в Небесата; дванадесет са основните стави и съединения в тялото, дванадесет са месеците на годината; триста и шестдесет са малките стави и съединения - триста и шестдесет са дните в годината; дванадесет (основни) меридиана има в тялото -дванадесет са най-големите реки (по земната повърхност).
На енергията на човека съответстват петте елемента (Огън, Метал, Дърво, Вода и Земя). Тази енергия циркулира по меридианите в три разновидности на Ян и три разновидности на Ян.
Ако небесата са в покой, духът и волята на човек също трябва да бъдат спокойни. Съблюдавайки това правило, енергията Ян ще бъде могъща и болестите няма да го атакуват. Обратно, ако човек се противопостави на небесната енергия, деветте отвора в човешко тяло ще се затворят - порите по кожата ще се разстроят и енергията ще започне да се разсейва.
По своя характер енергията Ян е сходна със слънчевата. Достатъчно е да напусне обичайното си място и това веднага се проявява като заболяване. Подобно на Слънцето енергията Ян винаги е отгоре, т.е. тя защитава външните участъци на тялото. Ако настъпи преохлаждане, енергията Ян напуска обичайното си място и започва да "блуждае" по тялото. Под въздействието на горещината (топлинен удар) започва обилно да се отделя пот, появява се учестено дишане, силна жажда, несвързана реч или мислене; тялото гори като в огън. Ако попаднеш под въздействието на прекалена влажност, ще усетиш следните симптоми - главата сякаш е обвита в памук, големите мускули се схващат, а малките загубват тонуса си (стават вяли).
Отоците се причиняват от излишък на енергия. При неправилно разпределение на енергията по четирите крайника на тялото, тя започва да се разсейва и изтощава.
През летния период се повишава енергията Ян. Изведена от равновесие, тя се проявява като усложнения във функционирането на зрението и слуха. Възбудена и дисбалансирана, тя атакува главата, предизвиквайки припадък или кома, поразява мускулите и крайниците; при обилно потене може да се наблюдава развитие на хемиплегия (удар, определен вид парализа - бел.прев./
При прекомерна употреба на месо и спиртни напитки може да се очаква развитието на абсцеси (загноявания/
Ако енергията Ян е в състояние на покой и тишина, тя подхранва мускулите, ако е чиста, тя укрепва нашата жизненост.
Когато енергията не може свободно да циркулира из тялото, в него започва да прониква хлад, който "обхваща" всички меридиани, предизвиквайки затварянето им. При намалена циркулация на повърхностната енергия на кожата (епидермиса) можем да срещнем циреи и отоци. Ако на силното преохлаждане не се противопостави спасителното потене, тогава енергията се "възпламенява", точките на съгласие (юй) се затварят и възниква периодична треска.
Вятърът (фън) може да предизвика стотици заболявания. Прониквайки в тялото, той нахлува в меридианите, където се преобразува в студ, в горещина или във влажност. Енергията на човека трябва да бъде в състояние да се противопостави на тези ветрове, а лекарят трябва да знае методите за тяхното разсейване.
Пазител на "вратите на тялото" е енергията Ян. Тя се заражда със зората и пази тялото през целия ден. Максимумът й е по пладне, а на залез започва да отслабва и тогава "вратите на тялото" се затварят."
След това Цибо добави:
Енергията Ин натрупва (в себе си) всички енергийни субстанции, за да може да се бори с болестите. Енергията Ян служи за защита на външните участъци на тялото от "нападението" на болестите. Ако тя стане много по-силна от Ин, кръвта започва да циркулира ускорено и при прекалено голям дисбаланс (в системата), можем да се сблъскаме с безумие.
Обратно - ако енергията Ин вземе превес над Ян, се наблюдава нарушаване на равновесието между петте органа, които започват помежду си борба. Това прекъсва енергийната връзка между деветте телесни отвора.
Затова мъдрият човек трябва да управлява равновесието между енергиите Ин и Ян.
Когато вятърът (фън) вземе надмощие над човешката енергия, тогава се изтощава енергията на петте (плътни) органа.
При прекомерна употреба на храна се повишава (интензивността на) кръвообращението, което от своя страна, води до застой на кръвта в черния дроб. Това рефлектира в половите органи и води до хемороиди.
Злоупотребата със спиртните напитки, съпроводена с излишна физическа активност, нанасят вреди върху енергията на бъбреците, а това поврежда костите.
Енергията Ян трябва да е могъща, а енергията Ин -спокойна. Липсата на тези качества може да се оприличи на "пролет без есен" или "зима без лято".
Ако през пролетта човек е бил подложен на силно преохлаждане, през лятото ще страда от диарии (ако преохлаждането не е било "разсеяно"/
При силно прегряване през лятото (ако не е било своевременно "разсеяно") през есента човек ще страда от пристъпи на треска.
(Прекомерната) влага, (погълната) през есента, предизвиква кашлица през зимата.
Зимното преохлаждане води през пролетта до тифоидна треска.
Енергията Ин се храни от "петте вкуса".
Киселият и тръпчив вкус съответства на черния дроб.
Горчивият - на сърцето.
Сладкият и освежаващ вкус подхожда на далака.
Лютивият и остър вкус достига до белите дробове.
Соленият вкус се движи в бъбреците.
Прекалено киселата, тръпчива храна поврежда далака, а прекомерно солената - сърцето. Прекомерно сладката храна е вредна за бъбреците, а прекалено горчивата - за белите дробове, прекалено лютивата - за черния дроб.
Глава Четвърта
ИСТИНИ ОТ ЗЛАТНАТА КУТИЙКА
В Небесата съществуват осем вида преобладаващи ветрове (фън). Защо тогава човешките меридиани се атакуват само от пет вида фън?
Лекарят Цибо
Атакувайки петте вида (плътни) органи, осемте вятъра фън се преобразуват в меридианите на петте органа в пет вида фън.
При годишната смяна на сезоните често се наблюдава как някой сезон частично се измества в следващия. Така например пролетта може да преобладава и през лятото, лятото - през есента, есента - през зимата, и обратно - може да се наблюдава как зимата преобладава в предшестващата я есен. По същия начин, пролетно време може да се усети полъха на горещия югоизточен вятър, през лятото - на студения северен вятър, а през зимата -на горещия южен вятър.
После Цибо прави следното разяснение:
Ако през пролетта задуха западният вятър - очаквай смущения в черния дроб. Точката на съгласието ще бъде разположена на шията.
Ако през лятото задуха южният вятър - очаквай сърдечни смущения. Точката на съгласие ще се намира в областта на гърдите.
Задуха ли източният вятър през есента, възникват нарушения в белите дробове. Точката на съгласие се намира в областта на раменете и гърба.
А ако през зимата задуха северният вятър - очаквай смущения в бъбреците. Точката на съгласие се намира в областта на бъбреците и прасците на краката.
Централният вятър предизвиква дисбаланс на далака. Точката на съгласие ще се намира в областта на гръбначния стълб.
Следователно, неподходящият вятър през пролетта предизвиква болки в главата и тила. През лятото атакува и петте органа, а през зимата - крайниците. По същата причина, през пролетта се сблъскваме с кръвотечение от носа, а през лятото - с поражения в гърдите и страничните части на тялото, съпроводени с диарии, тъй като са активирани енергиите Ян. Есенно време ще срещаме периодични трески, а през зимата - атония на крайниците. Устойчивостта спрямо подобни поражения (възникващи под въздействието на "неблагоприятните" ветрове) означава, че своевременно изпотяване е изиграло своята защитна роля, разсейвайки неблагоприятната енергия.
Ветрове
|
Сезони
|
Органи
|
Местоположение
|
Заболяване
|
Източен
|
Пролет
|
Черен дроб
|
Шия
|
Болки в главата и тила, кръвотечение
|
Южен
|
Лято
|
Сърце
|
Гърди
|
Разстройство на петте органа. Поражения в гърдите и страничните части на тялото, съпроводени с диарии.
|
Централен
|
Сиромашко лято
|
Далак
|
Гръбначен стълб
|
|
Западен
|
Есен
|
Бели дробове
|
Рамене, гръб
|
Периодични трески
|
Северен
|
Зима
|
Бъбреци
|
Зона на бъбреците, прасци
|
Атония на крайниците
|
Към всичко това Цибо добавил:
Както Ян може да съдържа в себе си Ин, така и Ин може да съдържа в себе си Ян. По същия начин двете енергии могат да са в излишък.
От зори до пладне господства небесният Ян или Висшият Ян (Тай Ян). От пладне до падането на вечерният сумрак е времето на Ин в Ян. От смрачаване (в текста от "полунощ") до първи петли е времето на Небесният или Висшият Ин (Тай Ин). От първи петли до зори -времето на Ян в Ин.
При човека, същността на Ян се изявява във външната част на тялото, а Ин - във вътрешната. Гърбът - това е Ян, а коремът - това е Ин. Петте (плътни) органа са същността на Ин. Шестте "вътрешности" (кухите органи) са същността на Ян. По принцип, през зимата болестите засягат Ин, т.е. "органите", а през лятото атакуват "вътрешностите", т.е. Ян. За лекуването им или иглоубождане трябва да се знае къде е локализирана болестта.
Относно (областта,) Ян на гърба, в нея сърцето съответства на Великия Ян (Тай Ян), а белите дробове - на Ин в Ян.
Относно (областта) Ин на корема, Великият Ин (Тай Ин) ще бъдат бъбреците, докато на Ян в Ин съответства черният дроб. Съществува много важна (област) Ин в тялото -далакът. Ето каква роля играят Ин и Ян в тялото на човек; те съответстват на Космическите Ин и Ян.
Император Хуанди пита:
Във връзка с наличието на (описаната) връзка между петте органа и четирите годишни сезона, какво въздействие, оказват последните върху органите?
Лекарят Цибо отговаря :
Зеленият цвят, който идва от изток, прониква до самия черен дроб. Външните отвори на последния (на черния дроб,) са очите. И така, черният дроб е символично свързан с изтока и със зеления цвят. Когато се разболее черният дроб, (човек,) става загрижен и плашлив. Подходящ за черния дроб вкус е лютият или киселият. Символичното растение на черния дроб са хлебните злакове, символичното животно - кокошката, като нейният астрален символ е Юпитер, който извършва пълна обиколка около слънцето за 12 години. Енергията на пролетта, която съответства на черния дроб, се локализира в главата. Нумерологичният символ на черния дроб е осмицата. Тъй като черният дроб управлява мускулите, заболяванията на последните предизвикват заболяване на черния дроб.
Цветът на Юга е червеният, отиващ в сърцето. Външните му отвори са ушите. В тялото му съответства сърцето, а съответстващият вкус е горчивият. В космичен аспект негов символ е огънят, а в света на растенията -лепкавият ориз. В животинския свят негов символ е овенът, астралният символ е Марс, извършващ своята обиколка около Слънцето за 740 дни (когато орбитата му се изкривява - букв. "Когато оставя орбитата си" - придворните астролози предсказват грандиозни катастрофи и по-специално - смяна на династиите). При заболяване на сърцето болестите се локализират в артериите. Нумерологичен символ на Юга е седмицата.
Жълтият цвят е цветът на Центъра, съответстващ на далака, който е и негов символ. От "външните отвори" - това е устата. Признаци за заболяване на далака могат да се открият по езика. Вкусът на Центъра е сладкият, а съответстващата стихия - земята. В растителното царство - това е царевицата, а в животинското - волското месо. Астрален символ на Центъра е Сатурн, извършващ обиколка около Слънцето за една година. Нумерологично му съответства числото 5. При заболявания на далака нарушенията се проявяват в плътта (мускулите).
Белият цвят е цвета на Запада и съответства на белите дробове. При заболяване на белите дробове точката на съгласие са раменете. Съответстващите "външни отвори" са ноздрите, а от вкусовете - тръпчивият и лютивият. В света на минералите му съответства златото, в растителния свят - овесът, в животинския - конят. Астралният символ на Запада е Венера, извършваща обиколката си около слънцето за една година. Заболяванията на белите дробове се проявяват в епидермиса. Нумерологичен символ на Запада е деветката.
Цветът на Севера е черният, отиващ в бъбреците, които му съответстват. "Външните му отвори " са уретрата и анусът. При заболяване на бъбреците се нанасят поражения върху точките ги (ки), разположени във вдлъбнатините между мускулите и нямащи особено значение (за здравето) Мускулната маса отразява енергията на костите и бъбреците управляват костите. Съответстващ вкус е соленият, а елемент - водата. В растителния свят това е грахът, а в животинския - свинята. Меркурий, извършващ обиколката си за една година, е неговият астрален символ. Заболяванията на бъбреците се отразяват върху костите. Нумерологичен символ на Севера е шестицата.
За откриване на нарушения в органите и вътрешностите се използва и пулсовата диагностика. Чрез опипване на пулса може да се определи дали циркулацията на енергия в организма е равномерна или нарушена, а също така, какво е състоянието на Ин и Ян по външната и вътрешната част на тялото.
Само след като добре бъдат осъзнати тези понятия, едва тогава може да се създаде точна представа за главния закон или Принцип (Дао).
Сподели с приятели: |